تاریخ انتشار: شنبه 01 شهریور 1399
پیوند موفقیت آمیز کبد های انسانی کوچک رشد یافته در آزمایشگاه به رت ها

  پیوند موفقیت آمیز کبد های انسانی کوچک رشد یافته در آزمایشگاه به رت ها

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبورگ با استفاده از سلولهای پوستی ، کبدهای کوچک کاملاً کاربردی را تولید کرده و سپس آنها را به موش پیوند کرده اند. در این مطالعه بنیادی ، این کبدها به مدت چهار روز در داخل بدن حیوانات میزبان خود زنده ماندند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر Soto-Gutierrez، پزشک مرکز تحقیقات کبد پیتسبورگ می­گوید: دیدن آن اندام کوچک انسان قهوه­ای شبیه به کبد در داخل حیوانات بسیار جالب بود. این چیزی که مانند کبد به نظر می رسد وعملکرد آن  مانند کبد است، از سلولهای پوستی شخص مشتق شده اند.

این کبدهای کوچک اسیدهای صفراوی و اوره را دقیقاً مانند یک کبد معمولی ترشح می کنند و در حالی که مطالعات مشابهی ظرف مدت نزدیک به دو سال به چنین دستاوردی می رسند اما Soto-Gutierrez و همکارانش این کار را در کمتر از یک ماه انجام دادند.

 در این مطالعه محققان سلولهای کوچک كبدی را با استفاده از برنامه ریزی مجدد سلولهای پوستی انسان به سلولهای بنیادی تولید کردند. سلول های بنیادی حاصل موسوم به سلول های بنیادی پرتوان القایی  برای تمایز به سلول های کبدی القا شدند و در ادامه نیز این سلول های کبدی به کبد موش پیوند شدند. در این بخش، کبد انسانی تولید شده در آزمایشگاه به پنج موشی که برای جلوگیری از رد پیوند مهندسی ژنتیک شده بودند، پیوند شدند. تا چهار روز بعد از پیوند، این کبدهای ایمپلنت شده شرایط ایده آلی را نشان دادند به نحوی که ارتباط خونی بین کبد پیوند شده و بافت جانور به خوبی برقرار شد و این کبد قادر به تولید اسیدهای صفراوی و اوره بود. در واقع آنالیز خون جانور حاکی از وجود پروتئین های انسانی سنتز شده در خون موش بود. به عقیده Soto-Gutierrez این دستاورد تنها راهی برای رشد اندام های جایگزین در آزمایشگاه نیست، بلکه می تواند ابزاری مفید برای مطالعات تکوینی، غربالگری های دارویی و تولید اندام مختص به هر فرد در آزمایشگاه باشد و مشکل کمبود کبد مناسب برای پیوند را حل کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه