تاریخ انتشار: دوشنبه 10 شهریور 1399
واکسنی که از طریق بینی علیه COVID-19 استفاده می شود

  واکسنی که از طریق بینی علیه COVID-19 استفاده می شود

محققین دانشگاه واشنگتن واکسنی را طراحی کرده اند که دوزی از آن از طریق بینی استفاده می شود و ویروس SARS-CoV-2 را هدف قرار می دهد و در مهار عفونت ویروسی در موش های مستعد آلودگی به این ویروس موثر بوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برخلاف سایر واکسن های COVID-19 که در دست تکوین و تولید هستند، این واکسن جدید از طریق بینی تجویز می شود که یکی از جایگاه های اولیه ورود عفونت ویروسی محسوب می شود. در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که انتقال این واکسن از مسیر بینی می تواند پاسخ ایمنی قوی را در سراسر بدن تولید کند اما موثر بودن آن تنها مربوط به بینی و مجرای تنفسی نیست و می تواند عفونت را در کل بدن مهار کند.

برای تولید این واکسن، محققین پروتئین اسپایک ویروس را به درون ویروس دیگری موسوم به آدنوویروس که موجب سرماخوردگی معمولی می شود، وارد کردند. زمانی که این آدنوویروس تحریک شد، قادر به بیمار کردن جانور نبود. این آدنوویروس بی ضرر ناقل پروتئین اسپایک به درون بینی خواهد بود و بدن را قادر به ارائه دفاع ایمنی علیه SARS-CoV-2 می کند بدون این که فرد بیمار شود.

این واکسن جدید که روی مدل های موشی بیماری تست شده است بخوبی از جانور در برابر بیماری محافظت کرده است. در اغلب این موش ها شواهی از ایمنی وجود دارد و این در حالی است که اغلب آن ها نشانه ای از عفونت را نشان نداده اند. گام بعدی محققین، تست کردن بی خطر و کارایی این  واکسن در مهار عفونت SARS-CoV-2 در پریمات های غیر انسانی و انسان است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه