تاریخ انتشار: دوشنبه 17 شهریور 1399
یک روش توالی یابی جدید که می تواند جهش های نادر را در شمار زیادی از سلول ها تشخیص دهد

  یک روش توالی یابی جدید که می تواند جهش های نادر را در شمار زیادی از سلول ها تشخیص دهد

یک رویکرد توالی یابی می تواند جهش های نادر را در شمار زیادی از سلول ها شناسایی کند و مکملی برای ویرایش ژنوم CRISPR و تشخیص اولیه سرطان باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تکنیک های توالی یابی موجود فاقد حساسیت تشخیص جهش های ژنی نادر در مقادیر زیاد سلول هستند و این در حالی است که داشتن این توانایی برای تشخیص اولیه سرطان بسیار مهم است.

در پژوهشی جدید، محققین در KAUST رویکردی به نام توالی یابی مولکول هدفمند DNA منفرد یا IDMseq را طراحی کرده اند که می تواند یک تک موتاسیون را در خزانه ای شامل بیش از 10 هزار سلول تشخیص دهد. مهم تر این که این تیم با موفقیت از IDMseq برای تعیین تعداد و فراوانی جهش هایی که به دلیل ابزارهای ویرایش ژنومی مانند CRISPR/Cas9 در سلول های بنیادی جنینی انسانی رخ می دهند استفاده کرد. این در حالی است که برخی کارآزمایی های بالینی در دست انجام است که سعی در بررسی بی خطر بودن CRISPR برای درمان برخی از بیماری های ژنتیکی دارند.

IDMseq یک تکنیک توالی یابی است که شامل چسباندن یک بارکد منحصربفرد برای هر مولکول DNA در یک نمونه سلول و سپس ساختن شمار زیادی از نسخه های هر مولکول با استفاده از روش PCR است. مولکول های تکثیر شده حامل بارکدی مشابه همانند نمونه های اصلی هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه