تاریخ انتشار: دوشنبه 24 شهریور 1399
ترمیم قلب آسیب دیده با استفاده از کلاسترهای سلولی

  ترمیم قلب آسیب دیده با استفاده از کلاسترهای سلولی

سلول درمانی برای درمان نارسایی های قلبی در سال های اخیر به شدت در تحقیقات مورد توجه قرار گرفته است اما پیشرفت ها در جهت احیای ساختار و عملکرد قلب به اندازه ای که مورد انتظار بوده است، موفقیت آمیز نبوده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، سلول درمانی و پیوند سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی به دلیل بقای پایین این سلول ها در ناحیه آسیب دیده قلبی با مشکلاتی مواجه است. در پژوهش جدید صورت گرفته در انستیتو قلب دانشگاه سن دیگو، دکتر مگان مونساتو و همکارانش از ترکیب سه نوع سلول مختلف در قالب یک کلاستر یا تجمعات سه بعدی استفاده کرده اند که کارایی سلول درمانی را بهبود می بخشد و بافت اسکار قلبی را کاهش می دهد و موجب افزایش عملکرد قلبی می شود. این کلاسترها شامل سه نوع سلول های بنیادی مزانشیمی، سلول های پیش ساز اندوتلیالی و سلول های بینابینی قلبی c-Kit+ هستند که زمانی که با هم کشت داده شدند یک ریز محیط سه بعدی بدون داربست را تشکیل دادند که همان کاردیوکلاستر است.

انتقال درون میوکاردی کاردیوکلاسترها در مدل های جانوری انفارکته میوکاردی موجب بهبود احتباس سلول ها و تراکم مویرگی شد که این امر نیز به نوبه خود عملکرد قلبی جانوران را ظرف 20 هفته ای که تحت نظر بودند بهبود بخشید. استفاده از این کاردیوکلاسترها در مجموعه های پیش بالینی می تواند راهگشای سلول درمانی های امیدوار کننده برای آسیب های قلبی در آینده ای نزدیک باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه