تاریخ انتشار: یکشنبه 04 دی 1390
تعطیلی سه ماهه بخش سرپایی پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی

  تعطیلی سه ماهه بخش سرپایی پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی

رییس مركز تحقیقات هماتولوژی، انكولوژی و پیوند سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بخش سرپایی پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی به مدت سه ماه است که به دلیل کمبود امکانات و پرسنل تعطیل است.
امتیاز: Article Rating
پروفسور 'اردشیر قوام زاده' رییس مركز تحقیقات هماتولوژی، انكولوژی و پیوند سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفتگو با بنیان در خصوص چالش های پیوند سلول های بنیادی در کشور گفت: در شرایط کنونی با جمعیت 75 میلیون نفری ، سالانه باید 1500 پیوند داشته باشیم اما 400 پیوند از سوی مرکز پیوند شریعتی و 200 مورد دیگر در جاهای دیگر انجام می گیرد .یعنی 900 پیوند کم داریم که لازم است مراکز دیگری تاسیس شود ومشکلات اداری کنونی نیز مرتفع گردد.
دکتر قوام زاده با بیان اینکه این مرکز باید سه برابر پرسنل داشته باشد اما با کمبود شدید پرسنل مواجه است افزود: بخش سرپایی پیوند مغز استخوان بیمارستان شریعتی سه ماه است که به دلیل نداشتن پرستار تعطیل است.

وی همچنین به کار گیری کارآموز در بیمارستان را دچار مشکل دانست و گفت: کسانی که قرار است آموزش ببینند باید به شهرستان ها بروند از طرفی در شهرستان هم از لحاظ امکانات و هم از لحاظ مشاهده بیماران امکانات برایشان فراهم نیست و به همین ترتیب نمی توانند در آینده هم کارمناسبی برای بیمار انجام دهند. مثلا رادیو تراپیست شروع به شیمی درمانی بیماری می کند که نیاز به درمان دارند. این از چالش های مهم پیوند سلو لهای بنیادی در کشور است که با آن مواجه ایم.
وی که دارای فوق تخصص خون و انکولوژی است تصریح کرد: اما در کنار همه این مشکلات، روش های درمانی که در تمام دنیا انجام می گیرد در کشور ما هم با سختی و زحمت طاقت فرسای پرسنل اجرا می شود. 

دکتر قوام زاده در باره بانک سلول های بنیادی هم که به تازگی در ایران آغاز به کار کرده گفت: این بانک که بسیار کاربردی است نیاز به پرسنل بیشتری دارد که بتوانند تعداد اهداکنندگان را از 3هزار نفر به 30 هزار نفر برسانند تا بتوان به راحتی برای هر بیمار نیازمند، نمونه مناسب را پیدا کنیم تا مجبور نشویم از بانک سلولی خارج از کشور وارد کنیم.
به گفته وی در شرایط کنونی ، برای هر پیوند اگر بخواهیم سلول از خارج از کشور وارد کنیم حدود 500 هزار دلار هزینه دارد.
رییس مركز تحقیقات هماتولوژی، انكولوژی و پیوند سلول های بنیادی دانشگاه علوم پزشكی تهران  از پیوند موفقیت آمیز 40 نفر به کمک سلول های بنیادی خون بندناف خبر داد و گفت: این پیوند ها نیز مانند پیوند مغز استخوان بسیار عالی و موفقیت آمیز بوده ولی نیاز به حمایت مالی و امکانات بیشتری داریم.
دکترقوام زاده تاکید کرد: مرکزی که 400 عمل پیوند در سال انجام می دهد نیاز به 30 پزشک دارد که ما فقط حدود 7 پزشک در اختیار داریم که تمام وقت هم نیستند و بعد از ظهر جای دیگری مشغول به کارند.
پایان مطلب/


ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 01 خرداد,1392

لیلا عرب

با سلام
با سپاس از لطف شما و آرزوی بهبودی تمام بیماران

ﺳﻪشنبه, 31 اردیبهشت,1392

منصور امینی

باسلام و احترام به پرفسور اردشیر قوام زاده
به استحضار آن مقام محترم می رسانم که اینجانب فرزندم بنام علی امینی در بخش
mpt 3 بستری بوده در مورخه19.12.91 با موفیت پیوند شده الحمدولله رو به بهبودی هست
من دستهای معزه اسای شما را می بوسم و به دانشمند مثل شما افتخار باید کرد
همچینین دل سوز در وطن ما هست و شاکردان نربیعت داده که به بیماران نیازمند کمک
بی دریغ می کنند و از دکتر امیر علی حمیدیه یکی از دلسوز ترین آن بخش می باشد شب روز بی وقفه در بیمارستان تلاش فراوانی دارد من دستهای همتون را می بوسم به بوسه
زدن دستهای همچو دانشمندان افتخار می کنم که به علی ما زندگی دوباره دادند

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه