تاریخ انتشار: یکشنبه 30 شهریور 1399
مدلی جدید برای مطالعه فاکتورهایی که منجر به دیابت نوع دو می شوند

  مدلی جدید برای مطالعه فاکتورهایی که منجر به دیابت نوع دو می شوند

با استفاده از سلول های مشتق از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو و فناوری های جدید برای تبدیل کردن آن ها به پیش سازهای تخصص یافته سلول های عضلانی، محققین یک مدل disease in a dish را برای مطالعه فاکتورهای مولکولی که منجر به بروز دیابت نوع دو می شود، ارائه کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مشکل در پیام رسانی انسولین یا مقاومت انسولین عضلات اسکلتی در بروز دیابت نوع دو دخیل است اما با استفاده از این رویکرد جدید محققین حضور نقایص بزرگ پیام رسانی را در داخل و خارج آبشار کلاسیک پیام رسانی انسولین نشان داده اند. آن ها دریافته اند که در حالی که شماری از پروتئین های دخیل در عملکرد انسولین در سلول های مشتق از افراد مبتلا به دیابت نوع دو مختل می شوند، طیف وسیعی از تغییرات در پروتئین های با نقش های ناشناخته در متابولیسم و دیابت رخ می دهد.

در این پژوهش محققین از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو استفاده کردند تا یک مدل کشت سلولی با بسیاری از ویژگی های مقاومت انسولینی عضلات ارائه کردند که همانند آن چیزی است که در انسان های مبتلا به دیابت رخ می دهد. میوبلاست های مشتق از iPSCs افراد مبتلا به دیابت نوع دو، بسیاری از پاسخ های مولکولی مختل شده به انسولین و گلوکز که در افراد دیابتی مشاهده می شود را نشان داد که شامل نقص در بازجذب و متابولیسم سلولی گلوکز نیز بود.

با استفاده از تکنیکی به نام فسفوپروتئومیکس که می تواند تغییرات شیمیایی را در هزاران پروتئین به طور هم زمان اندازه گیری کند، آن ها تغییراتی را در چندین مسیر داخل و خار مسیر کلاسیک پیام رسانی انسولین در سلول های افراد دیابتی شناسایی کردند. این شامل تغییرات در مسیر تبدیل DNA  به RNA و  سپس پروتئین و هم چنین تغییراتی که عملکرد و انتقال بسیاری از سلول ها در درون سلول  را تغییر می دهد نیز بود. به همین دلیل محققین بر این باورند که این مطالعه اهداف بالقوه جدیدی را برای ارائه درمان های دیابتی ارائه کرده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه