تاریخ انتشار: دوشنبه 07 مهر 1399
راهکار درمانی جدید به کمک سلول های بنیادی نوزادان زودرس

  راهکار درمانی جدید به کمک سلول های بنیادی نوزادان زودرس

خونریزی درون بطن های مغزی، یک مشکل شایع برای نوزادان زودرسی است که با وزن کم متولد می شوند که معمولا در ناحیه ای پرعروق و پر از سلول های تکثیر شونده موسوم به ناحیه زاینده پیرامون بطنی شروع می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ضعف عروقی و نوسانات فشار خون مربوط به تولد زودرس می تواند منجر به بروز خون ریزی در این ناحیه زاینده شده و در ناحیه به یک فاز خون ریزی منتج شوند که با از دست رفتن سلول های بنیادی عصبی و بروز مشکلاتی در ساختار سلولی و ارتباطات نورونی گلیالی و عوارض جانبی دیگر همراه است.

مطالعات نشان داده است که سلول های بنیادی جنینی رویانی آلوژن انسانی و با درجه بالینی که برای اختلالات عصبی مختلفی مورد استفاده قرار گرفته اند بی خطر بوده اند، هر چند برای اثبات کارایی آن ها نیاز به مطالعات بیشتری است. در پژوهشی جدید در دانشگاه سویای اسپانیا دکتر فرناندز مونز و همکارانش گزارشی داشته اند مبنی بر این که توانسته اند سلول های بنیادی عصبی را از مایع مغزی نخاعی نوزادان زودرسی که دچار خونریزی درون بطنی شده اند جداسازی کنند و مورد ویژگی یابی قرار دهند؛ به این امید که در آینده ای نزدیک از آن ها با هدف درمان بیماری های عصبی و کاهش اختلالات شناختی عصبی استفاده کنند.

در این مطالعه مایع مغزی نخاعی هموراژیک با استفاده از یک فرایند تقریبا غیر تهاجمی و بی خطر موسوم به لاواژ نورواندوسکوپی که یک رویکرد درمانی است برداشته شده و در ادامه سلول های بنیادی عصبی از آن جداسازی شدند. این مایع مغزی نخاعی هموراژیک معمولا دور ریخته می شود و در نتیجه استفاده از و جداسازی سلول از آن با مشکلات اخلاقی همراه نیست. سلول های بنیادی عصبی جداسازی شده از این منبع، قابلیت تکثیر و تمایز بالایی را بعد از پیوند به مغز مدل های موشی نشان داده اند.

محققین بر این باورند که مایع مغزی نخاعی هموراژیک و سلول های بنیادی عصبی موجود در آن می توانند منبع مناسبی برای درمان مشکلات عصبی در آینده ای نزدیک باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه