تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 مهر 1399
اگزوزوم ها جایگزینی مناسب برای کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های iPS

  اگزوزوم ها جایگزینی مناسب برای کاردیومیوسیت های مشتق از سلول های iPS

مدت هاست که محققین دریافته اند که می توان با تزریق مخلوطی از سلول های مختلف قلب به قلبی که دچار حمله قلبی شده است، موجب بهبودی آن شد اما استفاده از این سلول ها با مشکلاتی مانند پذیرش ضعیف بوسیله بافت میزبان و احتباس پایین و هم چنین مشکلاتی مانند تومورزایی و بروز بی نظمی ضربان قلب همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، در پژوهشی جدید محققین نشان داده اند که اگزووزم های مشتق از کاردیومیوسیت ها، سلول های اندوتلیالی و سلول های عضلانی صاف که همه آن ها از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) مشتق شده بودند، می تواند به همان اندازه تزریق خود سلول ها مفید باشند و این در حالی است که این اگزوزوم ها مشکلات مربوط به سلول درمانی را با خود ندارند.

اگزوزوم ها به عنوان وزیکول های خارج سلولی محصور شده در غشا، حاوی پروتئین های از نظر زیستی فعال، RNA و میکروRNA هستند. این اگزوزوم ها در ارتباطات سلول-سلول مشارکت می کنند و به عنوان یک درمان بالینی بالقوه در مطالعات مورد استفاده قرار گیرند.

در مطالعات موشی صورت گرفته در این مطالعه، محققین اگزوزوم های مشتق از سلول های قلبی مشتق از iPSCs را مورد استفاده قرار دادند و مشاهده کردند که بدون این که موجب افزایش آریتمی های قلبی شوند می توانند موجب ریکاوری هر چه بیشتر و بهتر میوکارد می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه