تاریخ انتشار: پنجشنبه 17 مهر 1399
تولید ارگانوئیدهای قلبی سه بعدی و دارای عملکرد از سلول های بنیادی جنینی

  تولید ارگانوئیدهای قلبی سه بعدی و دارای عملکرد از سلول های بنیادی جنینی

تکوین قلب در شرایط درون تنی یا در موجودات زنده فرایند پیچیده ای است که شبیه سازی آن در شرایط آزمایشگاهی بسیار مشکل است. در پژوهشی جدید، محققین دانشگاه توکیو ارگانوئیدهای قلبی سه بعدی دارای عملکردی را با استفاده از سلول های بنیادی جنینی موش تولید کرده اند که تکوین قلب را به خوبی شبیه سازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قلب از لایه های متعدد بافتی و انواع مختلف سلول ها از جمله سلول های عضلانی، سلول های بافت پیوندی و سلول های اندوتلیالی عروق خونی تشکیل شده است. این سلول ها با همکاری یکدیگر، عملکرد مناسب قلب را تضمین می کنند. مطالعه همه اشکال بیماری های قلبی در آزمایشگاه و تولید داروهای جدید نیازمند مدل سازی دقیق این بیماری ها در شرایط آزمایشگاهی است.

برای رسیدن به این هدف، محققین به دنبال شناسایی فاکتورهای دخیل در تکوین قلب در شرایط درون تنی بودند و به این نتیجه رسیدند که فاکتور رشد FGF4 و کمپلکس پروتئینی لامینین/انتاکتین(LN/ET complex) که در قلب جنین بیان می شوند برای تولید ارگانوئیدهای قلبی که از نظر ساختاری شبیه با قلب طبیعی باشند ضروری هستند. در ادامه آن ها سلول های بنیادی جنینی موشی را در معرض FGF4 و کمپلکس پروتئینی LN/ET قرار دادند و این امر منجر به تولید ارگانوئیدهای قلبی شد که از نظر ساختار و هم چنین آنالیزهای مولکولی بسیار شبیه قلب در حال تکوین بودند. نگاه دقیق به اجزای سلولی این ارگانوئیدهای قلبی نیز نشان دهنده وجود سلول های موجود در ساختار چهار حفره قلب و هم چنین سیستم هدایتی قلب در این ارگانوئیدها بود.

به عقیده محققین این ارگانوئیدها می توانند برای فرایندهای مولکولی طی تکوین قلب و هم چنین تست داروهای جدید علیه بیماری های قلبی مورد استفاده قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه