تاریخ انتشار: شنبه 19 مهر 1399
مولکول UM171 می تواند نجات بخش جان افراد باشد

  مولکول UM171 می تواند نجات بخش جان افراد باشد

برای اولین بار در جهان، مرد جوانی که از کم خونی آپلاستیک شدید رنج می برد و درمان های استاندارد برای وی موثر نبود توانسته است از مزایای یک مولکول ساخته شده در کانادا به نام UM171 بهره مند شود. این عمل بوسیله تیم پزشکی در انستیتو هماتو-انکولوژی مونترال صورت گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، آنمی یا کم خونی آپلاستیک شدید که یک بیماری خود ایمن است، سلول های بنیادی موجود در مغز استخوان را تخریب می کند و این منجر به متوقف شدن تولید سلول های سفید و قرمز خون و پلاکت ها می شود. برای آلوگرافت این بیماری، سلول های بنیادی اهدا کننده باید با گیرنده مطابقت داشته باشند تا دچار رد پیوند نشوند. در صورتی که اهدا کننده سازگاری وجود نداشته باشد، سلول های بنیادی از فرد نیمه مطابق (haplo-identical donor) تحت شرایط خاص برای فرد استفاده می شود. پیوند خون بند ناف می تواند گزینه مناسبی برای بیمارانی باشد که نیازمند پیوند سلول های بنیادی باشد. از طرف دیگر، این منبع خونی به طور کل مقادیر کافی سلول بنیادی ندارد که برای یک فرد بالغ و با وزن تقریبا 70 کیلوگرم استفاده شود. علاوه بر این، نرخ رد پیوند نیز در بیماران مبتلا به کم خونی آپلاستیک شدید که به طور متعدد خون دریافت کرده اند بسیار بالا است.

اما محققین کانادایی بر این باورند که مولکول UM171 می تواند تعداد سلول های بنیادی موجود در خون بند ناف را به طور میانگین تا 35 برابر افزایش دهد و خطر رد پیوند و نیاز به داروهای سرکوب کننده ایمنی را کاهش دهد. آن ها کارایی UM171 را پیش از این در دو مطالعه دیگر نشان داده اند و اینک برای اولین بار نشان داده اند که UM171 می تواند کارایی پیوند سلول های بنیادی خون ساز را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه