تاریخ انتشار: یکشنبه 27 مهر 1399
جهش هایی که موجب افزایش رشد سلول های بنیادی خونی و افزایش بروز لوکمیا و بیماری های قلبی می شوند

  جهش هایی که موجب افزایش رشد سلول های بنیادی خونی و افزایش بروز لوکمیا و بیماری های قلبی می شوند

با افزایش سن افراد، برخی جهش های خاص در سلول های بنیادی خون ساز(HSCs) رخ می دهد که می تواند در نهایت منجر به سرطان شود یا فرد را مستعد بیماری های قلبی عروقی می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تیمی از محققین در MIT واریته های ژنی قابل توارثی را کشف کرده اند که خطر تجمع جهش در سلول های بنیادی خون ساز با افزایش سن را افزایش می دهند. این جهش ها منجر به اختلالات خونی وابسته به سن مانند نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو(MPNs) و خون سازی کلونال با پتانسیل نامشخص(CHIP) می شود. افراد مبتلا به نئوپلاسم های میلوپرولیفراتیو سلول های سفید و قرمز خونی بالغ و پلاکت بالایی دارند که آن ها را مستعد لوکمیا می سازد. بیماری CHIP نیز تقریبا 10 درصد افراد بالای 70 سال را تحت تاثیر را قرار می دهد و موجب افزایش خطر سرطان و بیماری های قلبی می شود که منجر به افزایش سلول های بنیادی خونی می شود.

یافته های این مطالعه نشان می دهد که برخی از واریته های ژنی ارثی موجب افزایش خودنوزایی سلول های بنیادی خون ساز می شوند که به طور بالقوه ای منجر به افزایش منبع سلول های بنیادی خون ساز می شود. این امر خطر تجمع جهش های مضری که با گذشت زمان منجر به CHIP و MPNs می شوند را افزایش می دهد.

در صورتی که بتوانیم راهی را برای شروع این جهش های وابسته به سن قبل از رخ دادن شان پیدا کنیم می توانیم به جلوگیری از آن ها و بروز سرطان یا بیماری های قلبی عروقی مطمئن باشیم.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه