تاریخ انتشار: دوشنبه 28 مهر 1399
استفاده از دو داروی ضد سرطان در قالب یک نانو کپسول

  استفاده از دو داروی ضد سرطان در قالب یک نانو کپسول

در تلاش برای تخریب سلول های سرطانی، محققین سعی در استفاده از درمان های ترکیبی دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، داروهای ضد سرطانی مختلف، استراتژی های مختلفی را مورد استفاده قرار می دهند. عوامل آسیب رسان به DNA موجب تخریب DNA سلول های توموری و ممانعت از رشد تومور می شود. عوامل فتودینامیک نیز زمانی که مورد تابش نور قرار می گیرند. گونه های فعال اکسیژن (ROS) را تولید می کنند. در ادامه ROS با اندامک های سلولی تداخل کرده و موجب وارد شدن سلول به مرگ برنامه ریزی شده سلولی یا آپوپتوز می شود. با این حال استفاده از این درمان ها به تنهایی معمولا با مقاوم شدن سلول ها به این درمان ها همراه است و همین موجب شده است که محققین  به دنبال استفاده از درمان های ترکیبی باشند.

در پژوهشی جدید محققین آلمانی و چینی یک رویکرد شیمی درمانی و فتودینامیک را با هم ترکیب کرده اند. همه عوامل درون یک نانوکپسول محصور می شوند که دارای یک پوسته پروتئینی برای انتقال به تومور است. تابش نور به این نانوکپسول موجب شروع آبشاری از وقایع می شود که نتیجه آن تخریب تومور است. این نانوکپسول حاوی داروی سیس پلاتین است و پوشش آن نیز از جنس اووآلبومین(ovalbumin) و پلی(اتیلن گلیکول)(PEG) است.

استفاده از این نانوکپسول ها برای رده های سلولی سرطانی نشان داد که این نانوکپسول ها وارد سلول می شوند و محموله شان را خالی می کنند و زمانی که در معرض نور قرمز قرار می گیرند ROS تولید می کنند.  ترکیب ROS و سیس پلاتین می تواند سلول های مقاوم را بکشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه