تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 29 مهر 1399
مهندسی سلول های اندوتلیالی عروق خونی

  مهندسی سلول های اندوتلیالی عروق خونی

محققین کشف کرده اند که یک پروتئین کلیدی می تواند سلول های اندوتلیالی عروق انسانی را مجددا جوان سازد و آن را به مرحله ای بازگردانند که به موجب آن، آن ها به راحتی رشد می کنند و با بافت های پیرامونی ارتباط برقرار می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این دستاورد به آن ها اجازه تولید شبکه های بافتی تخصصی دارای عروق و هم چنین اندام های قابل پیوند به فرد را می دهد. یکی از مشکلات بافت های پیوند عدم برقراری ارتباط عروقی با بافت و اندام فرد می باشد.

این پروتئین کلیدی موسوم به ETV2 می تواند عمیقا ویژگی های عروق خونی انسانی بالغ رشد یافته در آزمایشگاه را تحت تاثیر قرار ددهد. این پروتئین قابلیت بازبرنامه ریزی سلول های اندوتلیالی را دارا است. به عقیده محققین می توان با استفاده از ETV2، سلول های اندوتلیالی عروقی را به نوعی ریست یا بازبرنامه ریزی کرده و آن ها را به یک مرحله جنینی برد که در ادامه می توانند به طور سازش پذیری عروق خونی جدیدی را برای مبنای سیگنال های دریافتی از بافت های پیرامونی شکل دهند. این یافته هم می تواند به مدل سازی بیماری ها و هم چنین تولید اندام های قابل پیوند در آینده کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه