تاریخ انتشار: شنبه 03 آبان 1399
کلسیم موجب افزایش مرگ سلول های توموری مقاوم به دارو می شود

  کلسیم موجب افزایش مرگ سلول های توموری مقاوم به دارو می شود

دلیل عدم موفقیت بسیاری از شیمی درمانی ها مقاومت پیدا کردن آن ها به چندین دارو طی پدیده ای موسوم به Multidrug resistance(MDR) است. اغلب سلول های توموری با افزایش تولید پروتئین های پمپ کننده دارو به خارج سلول توانایی MDR یا مقاومت دارویی را کسب می کنند و در نتیجه موجب بی اثر شدن شیمی درمانی می شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، یک پمپ پروتئینی موسوم به P-گلیکوپروتئین(P-gp) اغلب نقش کلیدی را در مقاوم شدن به دارو بازی می کنند. این پمپ پروتئینی در غشای سلول قرار دارد و در آن جا انرژی را بهش کل آدنوزین تری فسفات(ATP) مصرف می کند تا داروها را به خارج از سلول های توموری پمپ کند. محققین سعی در بلوک کردن P-gp از طریق مختلفی مانند استفاده از مهار کننده های کوچک مولکول یا مهار مصرف ATP داشته اند. با این حال، استراتژی های مورد استفاده با عوارض جانبی همراه هستند یا در بدن دوام ندارند و برخی از درمان ها هم آماده سازی شان مشکل دارد.

مطالعات گذشته نشان داده اند که افزایش بار یون های کلسیم درون سلول های توموری می تواند تولید P-gp و هم چنین سطح ATP را کاهش دهد. اما باید بدنبال راهی برای افزایش بار کلسیم و انتقال آن به همراه داروهای شیمی درمانی به درون سلول های سرطانی بود. در مطالعه ای جدید محققین از طریق بارگیری کردن نانوذرات فسفات کلسیم با داروی شیمی درمانی دوکسوروبیسین، "نانوژنراتور یون کلسیم" به نام TCaNG را تولید کردند و آن را با مولکول هایی پوشانند که به TCaNG اجازه می دهد که سلول های سرطانی را هدف قرار دهند و به آن وارد شوند. درون سلول ها، TCaNGs وارد بخش اسیدی سلول می شود و از داروی دوکسوروبیسین جدا شده و هم دارو را آزاد می کند و هم موجب افزایش یون های کلسیم درون سلولی می شود. تست TCaNGs روی سلول های سرطانی در شرایط آزمایشگاهی موجب کاهش ATP و P-gp شد و به دوکسوروبیسین اجازه کشتن سلول های توموری مقاوم به دارو را داد. تست این ترکیب روی موش های سرطانی نیز موجب کاهش اندازه تومور شد و عوارض جانبی نیز نداشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه