تاریخ انتشار: یکشنبه 11 آبان 1399
شناسایی یک زیست مارکر برای اسپرم که با احتمال بارداری زوجین مرتبط است

  شناسایی یک زیست مارکر برای اسپرم که با احتمال بارداری زوجین مرتبط است

محققین دانشگاه ماساچوست بیومارکری را در DNA میتوکندریایی اسپرم شناسایی کرده اند که ممکن است به پیش بینی سلامت تولید مثلی مردان و شانس موفقیت بارداری کمک کند. این یافته نه تنها برای زوجینی که بدنبال یافتن راهی برای باروری هستند، بلکه برای عموم مردم کارایی داشته باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، از نظر بالینی، نحوه تشخیص باروری مردان طی دهه های گذشته تغییر خاصی نکرده است. طی 10 تا 20 سال گذشته، پیشرفت های زیادی در درک عملکردهای مولکولی و سلولی اسپرم صورت گرفته است اما تشخیص بالینی مشکلات ناباروری مرتبط با اسپرم تغییری نکرده است.

DNA میتوکندریایی از مادر به ارث می رسد و تعداد نسخه DNA میتوکندریایی اسپرم(mtDNAcn) طی اسپرماتوژنز(فرایند تولید اسپرم)، 8 تا 10 برابر کاهش می یابد تا تضمین کند که در زمان لقاح میزان آن کم است. در مطالعات گذشته، محققین نشان داده بودند که mtDNAcn افزایش یافته و حذف DNA میتوکندریایی(mtDNAdel) با کاهش کیفیت سمن همراه است و در نتیجه موجب کاهش شانس باروری می شود.

در این مطالعه جدید محققین به ارزیابی mtDNAcn و mtDNAdel اسپرم مربوط به 384 نمونه سمن پرداختند و ارتباط آن ها با میزان باروری در طی یک سال را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که مردانی که mtDNAcn اسپرم شان بالاتر بود احتمال باروری شان طی چرخه های خاص به میزان 50 درصد و احتمال باروری شان طی 12 ماه تا 18 درصد پایین تر بود.

این مطالعه ارتباط قوی را بین mtDNAcn اسپرم و شانس باروری مردان نشان داده است و به نظر می رسد که DNA میتوکندریایی تا حدی وقایع فیزیولوژیک اثر گذار روی عملکرد اسپرم را توجیه می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه