تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 آبان 1399
روشی برای تولید آنزیم FTVI و بهبود پیوند خون بند ناف

  روشی برای تولید آنزیم FTVI و بهبود پیوند خون بند ناف

انتقال سلول های بنیادی به مغز استخوان می تواند بوسیله یک آنزیم تولید شده در کرم ابریشم و مخمر بهبود یابد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، پیوند خون بند ناف به این معنی است که سلول های بنیادی خون بند ناف به مغز استخوان می روند و در آن جا به بازسازی سیستم خونی و ایمنی آسیب دیده به دلیل بیماری می پردازند. اما سلول های بنیادی خون بند ناف به طور طبیعی به این فرایند سازش نمی یابند و به همین دلیل شرکت های دارویی متعددی سعی به استفاده از فوکوزیل ترانسفراز VI یا FTVI برای تقویت توانایی خانه گزینی سلول ها داشته اند.

آنزیم FTVI، آنزیمی است که سلول های هدف را با مولکول های قندی نشان دار می کند و به موجب آن الگوی مهاجرتی آن ها را در بدن تغییر می دهد. در کارآزمایی های بالینی، سلول های بنیادی خون بند ناف تیمار شده با FTVI پذیرش بیشتری را در بعد از تزریق به بیماران سرطانی نشان دادند. با این حال منابع تجاری FTVI که در حال حاضر وجود دارند، تنها فعالیت آنزیمی محدودی دارند و گران قیمت نیز هستند. راهی جدید برای تولید آنزیم FTVI در آزمایشگاه می تواند به تقویت پتانسیل درمانی پیوند خون بند ناف کمک کند. در حال حاضر خون بند ناف برای درمان بیش از 80 بیماری تهدید کننده حیات، از سرطان و نقص ایمنی گرفته تا اختلالات متابولیکی و ژنتیکی مورد استفاده قرار گرفته است.

برای تولید یک پلت فرم تولیدی بهتر، دکتر یاسمین مرزبان و همکارانش سلول های مخمر و لارو کرم ابریشم مهندسی شده ای را تولید کردند که ورژن انسانی FTVI را بیان می کنند. با استفاده از یک فناوری خالص سازی نوآورانه، آن ها آنزیم FTVI با خلوص بالا را تولید کردند که کارایی بسیار بالایی دارد و هزینه آن نیز ارزان تر می باشد.

تست این آنزیم در مدل های آزمایشگاهی موجب افزایش قابلیت مهاجرتی سلول های بنیادی خون بند ناف به مغز استخوان طی روند پیوند شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه