تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
بیماری پارکینسون: جهش، افزایش کلسیم سلولی و مرگ سلول های مغزی

  بیماری پارکینسون: جهش، افزایش کلسیم سلولی و مرگ سلول های مغزی

محققین و پزشکان جان هاپکینز مسیر سلولی را شناسایی کرده اند که ارتباط بین یکی از شایع ترین جهش های ژنتیکی در بیماران پارکینسونی و مرگ سلول های مغزی را نشان می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در این مطالعه جدید محققین نشان داده اند که این جهش در ژن LRRK2 منجر به شروع مسیر زیستی می شود که سلول های مغزی را در بیماران پارکینسونی مستعد مرگ می سازد. جهش در LRRK2 موجب تغییر در تعادل تولید پروتئین در سلول ها مغزی می شود که این امر اجازه تجمع کلسیم درون این سلول های مغزی را می دهد. این یافته در حالی بدست آمده است که پیش از این با وجود علم به این که جهش در LRRK2 شایع ترین نشان گر بیماری پارکینسون است اما اثر آن بر سلول ها به خوبی شناسایی نشده بود.

به موجب این مطالعه دکتر داوسون و همکارانش در جان هاپکینز نشان داده اند که موتاسیون Gly2-19Ser در ژن LRRK2 موجب تولید پروتئینی می شود که در مقایسه با سلول های طبیعی فعال تر است. این امر موجب افزایش فعالیت هایی می شود که نحوه پروتئین سازی ریبوزوم ها درون سلول را تغییر می دهد. ریبوزوم هایی که تحت تاثیر پروتئین جهش یافته LRRK2 قرار گرفته اند، RNAهایی را ترجیح می دهند که ساختار پیچیده تری داشته باشند و این امر با مشکلات بعدی همراه است که همان تجمع کلسیم درون سلول ها و مرگ سلول های عصبی است.

تعیین هر کدام از مراحلی که جهش LRRK2 را به مرگ سلول های مغزی مرتبط سازد، می تواند هدف بالقوه ای را برای طراحی داروهای جدید برای پارکینسون معرفی کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه