تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
نشان دادن اثرات و عواقب آمیزش(mating) در سطح مولکولی

  نشان دادن اثرات و عواقب آمیزش(mating) در سطح مولکولی

در حالی که مشخص شده است که سلول های بنیادی طی یک فرایند کاملا تنظیم شده توانایی تولید همه بافت های بدن را دارا هستند، اثر سیگنال های محیطی روی رفتار سلول های بنیادی به خوبی شناخته نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید در دانشگاه تسوکوبای ژاپن، محققین کشف کرده اند که نورون ها نوروترانسمیتری به نام اکتوپامین(octopamine) را تولید می کنند که رفتار سلول های بنیادی خط زایا(GSCs) را در پاسخ سیگنال های محیطی مانند آمیزش(mating) تنظیم می کند.

تخمدان های مگس سرکه دروزوفیلا ملانوگاستر به مدل قوی برای مطالعه ارتباط بین سیگنال های محیطی و زیست شناسی سلول های بنیادی تبدیل شده اند. در مگس سرکه سلول های بنیادی خط زایا به تخمک تبدیل می شوند که در مجاورت سلول های سوماتیک قرار دارند. سلول های سوماتیک شامل انواع متعددی از سلول ها هستند که از تخمک ها حفاظت می کنند. سلول های بنیادی خط زایا نیز مانند سایر سلول های بنیادی وقتی تقسیم می شوند برخی از سلول های دختری به صورت بنیادینه باقی می مانند و برخی دیگر تمایز می یابند و به سلول های تخصص یافته تمایز می یابند. تعادل بین خودنوزایی و تمایز بسیار دقیق تنظیم می شود و تحت تاثیر سیگنال های داخل و خارج محیطی قرار دارد که سلول های بنیادی خط زایا در آن قرار گرفته اند.

مشخص شده است که مولکولی به نام پپتید جنسی که در مایع منی مردان وجود دارد، نورون های موجود در لومن رحم را فعال می کند. پیش از این مشخص شده بود که این نورون ها برای تحریک سنتز زیستی هورمون های استروئیدی تخمک و افزایش تعداد سلول های بنیادی خط زایا ضروری است. در این مطالعه نیز هدف محقین بررسی این امر بود که چگونه اطلاعات در سطح مولکولی از جنس نر از طریق این نورون ها به سلول های بنیادی خط زایا منتقل می شود.

نتایج این مطالعه برای بررسی این که کدام ژن موجب افزایش سلول های بنیادی خط زایا بعد از آمیزش می شود منجر به شناسایی گیرنده Oambاکتوپامین شد که این هورمون اثرش را از طریق آن روی سلول های بنیادی خط زایا اعمال می کند. نتایج نشان داد که Oamb روی سلول های پشتیبان مجاور سلول های بنیادی خط زایا نیز وجود دارد و افزایش سلول های بنیادی خط زایا را بعد از آمیزش و بعد از آزاد سازی اکتوپامین بوسیله نورون ها تنظیم می کند. در سطح مولکولی، فعال شدن Oamb بوسیله اکتوپامین منجر به افزایش پیام رسانی کلسیم در سلول های پشتیبان می شود. کلسیم یک زیست مولکول بالقوه است و تغییر در سطح کلسیم سلولی موجب تغییر در رفتار سلول می شود.

این مطالعه مکانیسم های مولکولی که ارتباط بین سیستم عصبی و رفتار سلول های بنیادی را تنظیم می کنند به خوبی نشان داده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه