تاریخ انتشار: چهارشنبه 21 آبان 1399
ویتامین E برای تکوین مناسب سیستم عصبی مورد نیاز است

یافته های تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان در زمینه پیامدهای کلیدی برای زنان در سنین باروری نشان می دهد که جنین های گورخر ماهی با کمبود ویتامین E، با نقص مغزی و سیستم عصبی مواجه هستند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به گفته مارت ترابر ، استاد دانشکده بهداشت عمومی و علوم انسانی OSU، اگر در مغز به اندازه کافی ویتامین E نداشته باشد، از نظر فیزیکی شکل طبیعی خود را از دست می دهد. این مطالعه در مجله Scientific Reports  منتشر شده است.

گورخرماهی از آبزیان آب شیرین است که در طی پنج روز از تخم لقاح یافته به ماهی تبدیل می شود که قدرت شنا کردن دارد. این ماهی ها برای مطالعه تکوین و ژنتیک مهره داران بسیار ارزشمند هستند. گورخرماهی در سطح مولکولی ، ژنتیکی و سلولی شباهت قابل توجهی به انسان دارد ، بنابراین  بسیاری از یافته های حاصل از مطالعه این ماهی ها را می توان بلافاصله به انسان بسط داد. گورخر ماهی­های جنینی در تحقیقات زیست شناختی بسیار مورد توجه هستند زیرا به سرعت رشد کرده، شفاف هستند و مراقبت از آنها آسان است.

ویتامین E در سال 1922 کشف و مشخص شد که این ویتامین برای تولد زنده از تخم های لقاح یافته موشی ضروری هستند اما چرا جنین به ویتامین E نیاز دارد؟ به گزارش دکتر ترابر، در یک جنین ، پریموردیوم مغز و لوله عصبی خیلی زود ظاهر می شوند و سیستم عصبی را تشکیل داده که به کل اندام های بدن عصب کشی می کند. جنین گورخر ماهی، بدون ویتامین E، لوله عصبی و مغزی ناقص دارد. نتایج این مطالعه نشان داد که همان طور که  جنین­های که اسید فولیک دریافت نمی کنند دچار نقص لوله عصبی می شوند. در مورد کمبود ویتامین E نیز موارد مشابهی رخ می دهد که با عدم بسته شدن لوله عصبی همراه است. در موجودات سالم ، سلول های ستیغ عصبی باعث ایجاد استخوان ها و غضروف های صورت شده و بدن را عصب دهی می کنند و سیستم عصبی محیطی را می سازند. به عقیده محققین، سلول های ستیغ عصبی که در راس محل رسیدن لوله عصبی به یکدیگر قرار دارند، به عنوان سلول های بنیادی عمل کرده و برای مغز و نخاع مهم هستند و همچنین سلول های 10 دستگاه مختلف ارگان از جمله قلب و كبد را تشکیل می دهد.در صورت کمبود ویتامین E،   شکل گیری این سلول ها با مشکل مواجه شده و  اساساً شکل گیری جنین نیز تنظیم نشده است. بنابراین جای تعجب نیست که کمبود ویتامین E منجر به مرگ جنین می شود.