تاریخ انتشار: جمعه 30 آبان 1399
چرا سیگار کشیدن آلودگی به COVID-19 در مجاری هوایی را بدتر می کند

  چرا سیگار کشیدن آلودگی به COVID-19 در مجاری هوایی را بدتر می کند

پژوهشگران UCLA با استفاده از مدل بافتی مجاری هوایی مشتق شده از سلول های بنیادی انسانی نشان داده اند که چگونه سیگار کشیدن منجر به بدتر شدن آلودگی SARS-CoV-2 در مجاری هوایی ریه ها می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین مرکز پزشکی بازساختی Eli and Edythe در UCLA مطالعه ای را ارائه کرده اند که می تواند به محققین برای درک بهتر خطرات COVID-19 برای کسانی که سیگار می کشند کمک کند و به ایجاد استراتژی های درمانی جدید برای کاهش عوارض بیماری برای آن ها منجر شود.

دود سیگار یکی از شایع ترین دلایل بیماری های ریوی از جمله سرطان ریه و بیماری های ریوی انسدادی مزمن محسوب می شود و اغلب مطالعات جمعیت شناسی روی بیماران مبتلا به COVID-19 نیز نشان داده است که کسانی که سیگار می کشند بیشتر در معرض خطر عفونت و مرگ ناشی از این بیماری قرار دارند ولی دلیل این امر مشخص نبود.

برای شناسایی دلیل این امر محققین از یک پلت فرم موسوم به کشت روی سطح مواجه هوا-مایع استفاده کردند که حاصل رشد سلول های بنیادی مجاری هوایی انسانی است و  نحوه رفتار و عملکرد مجاری هوایی در انسان ها را شبیه سازی می کند. این مدل نشان داده است که بخش فوقانی مجاری هوایی اولین جایی است که ویروس به آن اسیب می زند. این بخش در تولید موکوس و به دام انداختن ویروس ها، باکتری ها و سموم نقش دارد و دارای سلول هایی است که دارای زوائد انگشت مانندی است که مخاط را به سمت بالا و بیرون بدن می رانند.

این مدل از سلول های بنیادی مشتق از مجاری هوایی پنج فرد سیگاری تولید شد و محققین سلول ها را در این مدل به مدت سه دقیق در روز و برای چهار روز در معرض دود سیگار قرار دادند. در ادامه محققین این سلول ها را در معرض ویروس زنده SARS-CoV-2 قرار دادند و در سلول هایی که در معرض دود سیگار قرار گرفته بودند مشاهده شد که میزان آلودگی سلول ها به ویروس دو تا سه برابر بود. بررسی های بیشتر نشان داد که دود سیگار منجر به آلودگی شدیدتر به SARS-CoV-2 می شود که این امر احتمالا تا حدی از طریق بلوک کردن فعالیت پروتئین های پیام رسان سیستم ایمنی موسوم به اینترفرون ها صورت می گیرد. اینترفرون ها نقش حیاتی را پاسخ اولیه ایمنی علیه ویروس بازی می کنند و به نظر می رسد که دود سیگار پاسخ اینترفرون را در مجاری هوایی کاهش می دهد.

به عقیده محققین، اگر بر این باور باشیم که مجاری هوایی دیوارهای بلند یک قلعه را شکل دهند، دود سیگار موجب سوراخ شدن این دیوارها و سد دفاعی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه