تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 آذر 1399
شناسایی بیومارکری برای سلول های بنیادی که به درمان استئوآرتریت کمک می کند

  شناسایی بیومارکری برای سلول های بنیادی که به درمان استئوآرتریت کمک می کند

مطالعات متعددی پتانسیل سلول های بنیادی مزانشیمی انسانی به عنوان ابزاری برای جایگزینی یا ترمیم غضروف از دست رفته یا آسیب دیده نشان داده اند و این امر از طریق ترشح فاکتورهای تروفیک یا تعدیل کننده ایمنی صورت می گیرد. از طرفی به نظر می رسد که پیر شدن سلول های بنیادی مزانشیمی موجب از دست رفتن ظرفیت تمایزی آن ها می شود و روی پتانسیل تمایزی آن ها اثر می گذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در پژوهشی جدید دکتر هولاندر و همکارانش به دنبال یافتن بیومارکری بوده اند که پتانسیل غضروف زایی و تروفیک سلول های بنیادی مزانشیمی طی پیر شدن در شرایط آزمایشگاهی را نشان دهد. نتایج بررسی آن ها نشان داد که کاهش بیان mRNAی ماتریکس متالوپروتئیناز 13(MMP-13) با از دست رفتن پتانسیل غضروف زایی و ترشح افزایش یافته مهار کننده بافتی متالوپروتئیناز 1(TIMP-1) با  حفظ ترمیم تروفیک همراه است که ممکن است منجر به سلول درمانی های بهتری برای مشکلاتی مانند استئوآرتریت باشد.

با توجه به این یافته، محققین پیشنهاد کرده اند که می توان از طریق سلول های بنیادی مزانشیمی با پاساژهای پایین و بیان کننده MMP-13 و ترشح کننده بالای TIMP-1 میزان پذیرش پیوند این سلول ها و غضروف زایی آن ها در جهت درمان استئوآرتریت را افزایش داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه