تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 آذر 1399
بیولوژی سنتتیک و یادگیری ماشینی به تولید کبدهای آزمایشگاهی سرعت می بخشد

  بیولوژی سنتتیک و یادگیری ماشینی به تولید کبدهای آزمایشگاهی سرعت می بخشد

پژوهشگران در دانشکده پزشکی پیتزبورگ بیولوژی سنتتیک را با یک الگوریتم یادگیری ماشینی ترکیب کرده اند تا ارگانوئیدهای کبدی دارای سیستم خونی و صفراوی را تولید کنند. این ارگانوئیدها بعد از پیوند به موش دچار نارسایی کبدی، عملکردهای کبدی را احیا کرده و موجب افزایش طول عمر جانور شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این پژوهش جدید، محققین نشان داده اند که می توان بدون این که دقت و صحت را فدای سرعت کنیم، اندام های آزمایشگاهی را با سرعت بیشتری تولید کنیم.

بارداری انسان یک فرایند 9 ماهه است که حتی گاهی بعد از تولد نیز چندین ماه تولید می کشد تا برخی از اندام ها بالغ شوند. در مورد کبد، زمانی که فرد دچار نارسایی می شود، نمی تواند مدت زمان زیادی منتظر بماند. محققین نشان داده اند که تولید بافت کبدی دارای چهار نوع سلول اصلی و سیستم عروقی ظرف مدت 17 روز در آزمایشگاه امکان پذیر است.

در این پژوهش، دکتر ابراهیم خانی و همکارانش سمیرا کیانی در پیتزبورگ از فناوری مهندسی ژنتیک(CRISPR) برای تبدیل کردن بافت های کبدی نابالغ(مشتق از سلول های بنیادی) به ارگانوئیدهای کبدی بالغ تر و عملکردی تر استفاده کرده اند. آن ها ارگانوئیدهای کبدی دارای مویرگ و مجرای صفراوی را تولید کردند که عملکردی شبیه کبدهای بالغ داشتند. آن ها این ارگانوئیدهای کبدی را به موش های مدل شده برای نارسایی کبدی پیوند کردند و مشاهده کردند که این ارگانوئیدها با موفقیت با بدن جانور ارتباط برقرار گردند، رد پیوندی صورت نگرفت، عملکردهای کبدی احیا شد و طول عمر جانور نیز افزایش یافت.

به عقیده محققین این ارگانوئیدها می توانند ابزاری مناسب برای مدل سازی بیماری، غربالگری دارویی و در نهایت و در شرایط ایده ال برای پیوند به افراد باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه