تاریخ انتشار: شنبه 06 دی 1399
امیدوار کننده بودن ویرایش ژن برای کم خونی داسی شکل

  امیدوار کننده بودن ویرایش ژن برای کم خونی داسی شکل

محققین نتایج اولیه ای را دال بر امیدوار کننده بودن فناوری ویرایش ژن در مورد بیماری دردناک و ارثی کم خونی داسی شکل بدست آورده اند که میلیون ها نفر(بویژه افراد سیاه پوست) را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این درمان جدید شامل تغییر دادن دائمی DNA در سلول های خونی با استفاده از ابزار CRISPR است و ممکن است در آینده ای نزدیک به درمانی برای کم خونی داسی شکل و بیماری تالاسمی بتا تبدیل شود.

نتایج این مطالعه در کنفرانس انجمن هماتولوژی آمریکا و هم چنین مجله New England Journal of Medicine ارائه شده است. در این پژوهش محققین و پزشکان مدعی شده اند که توانسته اند با استفاده از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR، نسخه معیوب مربوط به ژن هموگلوبین را برداشته و آن را با نسخه صحیح جایگزین کنند. نتایج نشان داده است که از ده بیماری که متحمل این رویکرد درمانی شده اند و چندین ماه از درمان شان می گذرد هیچ گونه مشکل مربوط به بیماری مشاهده نشده است، بیماران نیازمند دریافت خون نبوده اند، درد مربوط به بیماری را حس نکرده اند و در مجموع کیفیت زندگی آن ها به مراتب بهبود یافته است.

این درمان شامل برداشتن سلول های بنیادی از خون بیماران و سپس استفاده از CRISPR در آزمایشگاه برای جایگزین کردن ژن سالم، تکثیر این سلول ها و در نهایت انتقال سلول های سالم به بیماران بوده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه