تاریخ انتشار: دوشنبه 15 دی 1399
آیا می توان روند ترمیم استخوان ها را تسریع کرد؟

  آیا می توان روند ترمیم استخوان ها را تسریع کرد؟

مطالعه ای جدید در Science Advance به چاپ رسیده است که برای اولین بار نشان داده است چگونه مواد معدنی در سطح مولکولی گرد هم می آیند تا استخوان ها و سایر بافت های سخت مانند دندان و مینای دندانی را شکل دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه ایلینویز در مطالعه ای جدید  که تصاویری لحظه ای و با رزولوشن بالا از فرایند معدنی شدن را در مدل بزاق مصنوعی گرفته است، مسیرهای مجزایی از تشکیل استخوان و دندان و معدنی شدن زیستی را کشف کرده اند.

در این مطالعه یاسر شهبازیان و همکارانش مشاهده کرده اند تشکیل مستقیم و غیر مستقیم کریستال های هیدروکسی آپاتیت می تواند از طریق تنوع موضعی در مسیرهای انرژی زا برای رشد بافت تامین شود. کنترل محلول فسفات کلسیم آمورف(بی شکل) بر مونتاژ بلورهای هیدروکسی آپاتیت به صورت تجمعات بزرگ تر تاثیر می گذارد. شهبازیان و همکارانش مسیرهایی را شناسایی کرده اند که به طور هم زمان عمل می کنند و موجب می شوند که هیدروکسی آپاتیت ها بزرگ تر شوند و روی الگوهای بی شکل از فسفات کلسیم رسوب کنند. رسیدن به این توانمندی که می توان رشد هیدروکسی آپاتیت روی این مواد معدنی را کنترل کرد می تواند به تولید داروها و درمان های جدید برای بهبودی استخوان های شکسته شده با تحلیل رفته و یا بهبود حفرات دندانی کمک کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه