تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1399
کشف یک مسیر جدید و الزامی برای خون سازی

  کشف یک مسیر جدید و الزامی برای خون سازی

خون برای حیات ضروری است و بدن سالم به طور پیوسته و در سراسر عمر در حال جایگزینی سلول های خونی از دست رفته است و اگر به هر دلیلی این فرایند مختل شود، مشکلات شدیدی را برای فرد ایجاد می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) مکانیسمی را کشف کرده اند که کنترل کننده جایگزین شدن سلول های خونی است و می توان از آن برای ایجاد درمان های جدید برای سرطان خون و سایر اختلالات خونی استفاده کرد.

دکتر آکیهیکو نوماتا و همکارانش در دانشگاه NUS روی پروتئینی به نام Tip60 فوکوس کرده اند که فرایندهای زیستی مهمی را در بسیاری از موجودات زنده کاتالیز می کنند. به طور ویژه، Tip60 سلول های بنیادی خون ساز به عنوان منبع سلول های خونی جدید را کنترل می کند.

در این مطالعه که تقریبا 10 سال طول کشیده است، محققین ابزارهای مولکولی و آزمایش های مختلفی را برای درک نقش Tip60 در سلول های بنیادی خون ساز مورد استفاده قرار دادند. آن ها از طریق تعدیل ژن کد کننده این پروتئین، بیان آن را ناک اوت کردند و موجب حذف بخش های خاصی از پروتئین که در اتصال آن به مولکول های زیستی نقش دارند، گردیدند. نتایج نشان داد که Tip60 در حفظ سلول های بنیادی خون ساز و DNA آن ها نقش دارد. در حقیقت حذف کامل Tip60 موجب آسیب DNA و مرگ سلول ها شد. Tip60 می تواند هدف مناسبی برای درمان مشکلات خونی باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه