تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 بهمن 1399
کشف مکانیسم های پایه مربوط به خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی روده ای

  کشف مکانیسم های پایه مربوط به خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی روده ای

روده نقش اصلی را در تنظیم متابولیسم بدن بازی می کند و عملکرد نامناسب آن با انواع مختلف بیماری ها از جمله چاقی، دیابت، کولیت و سرطان کولورکتال همراه است که میلیون ها نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار داده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، هدف قرار دادن عملکرد نامناسب اندوکرین در مراحل اولیه و از طریق تشکیل سلول های انترو-اندوکرین از سلول های بنیادی می تواند یک رویکرد بازسازی کننده امیدوار کننده برای درمان دیابت باشد. به این منظور درک سلسله مراتب موجب در رده های سلول های بنیادی روده ای و سیگنال های تنظیم کننده و فراخواننده انواع مختلف سلول های روده ای امری حیاتی است.

دکتر لیکرت و همکارانش در دانشگاه مونیخ در مطالعه جدید به بررسی خودنوزایی و تمایز سلول های بنیادی روده ای پرداخته اند و در اولین گام آن ها یک مسیر پیام رسانی اختصاصی نیچ یا ریز محیط سلول های بنیادی روده ای به نام مسیر قطبیت Wnt/سلول های قطبی را شناسایی کرده اند که در تنظیم خودنوزایی و تصمیمات رده ای(تمایزی) سلول های بنیادی روده ای نقش مهمی را بازی می کنند.

توانایی خودنوزایی نامحدود سلول های بنیادی روده ای و حفظ عملکرد روده و نقش سدی این بافت بسیار مهم است. اپی تلیوم روده نزدیک به شش متر طول دارد و بیش از 100 میلیون سلول هر روز در اپی تلیوم روده انسان تولید می شود. علاوه بر این، این سلول ها هر کدام به نوعی سلول خاص تمایز می یابند. هر گونه نارسایی در این خودنوزایی و تمایز منجر به بیماری های مزمن روده ای می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه