تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 21 بهمن 1399
میکرو ریه های سنتتیک می توانند به مطالعه در زمینه COVID-19 کمک کنند

  میکرو ریه های سنتتیک می توانند به مطالعه در زمینه COVID-19 کمک کنند

از زمانی که ویروس SARS-CoV-2 در سراسر دنیا شیوع پیدا کرد، چندین ماه طول کشید تا محققین بتوانند ابزار مناسبی را برای مطالعه این ویروس و بیماری شناسایی کنند اما هنوز هم فقدان یک ابزار مناسب برای این امر ملموس است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در پژوهشی جدید دکتر علی بریوانلو و همکارانش در دانشگاه راکفلر از یک فناوری مبتنی بر سلول های بنیادی برای تولید توده های بافتی تداعی کننده جوانه های ریوی(lung bud) استفاده کردند. این جوانه های ریوی ساختارهای جنینی هستند که بعدا به ریه های دارای عملکرد و دارای قدرت تنفسی تبدیل می شوند. این ریه های سنتتیک زمانی که در شرایط آزمایشگاهی به ویروس SARS-CoV-2 آلوده شدند مدل مناسبی را برای بررسی مکانیسم های منتهی به COVID-19 و هم چنین غربالگری داروهای جدید تبدیل شدند.

برای تولید این میکرو ریه ها، محققین سلول های بنیادی را روی بستری از مواد تشکیل دهنده ماتریکس خارج سلولی کشت دادند و در ادامه طی یک فرایند زمان بعدی شده آن ها را مورد القا با سیگنال هایی قرار دادند که در حین تکوین طبیعی ریه وجود دارند. بعد از دو هفته، سلول ها جوانه هایی شبیه جوانه های ریوی را تولید کردند که از نظر پروفایل مولکولی بسیاری شبیه ریه های جنینی بودند و آلوئول ها و مجاری هوایی نیز در آن ها شکل گرفته بودند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه