تاریخ انتشار: یکشنبه 26 بهمن 1399
چه ارتباطی بین یک ژن مرتبط با آلزایمر و COVID-19 وجود دارد

  چه ارتباطی بین یک ژن مرتبط با آلزایمر و COVID-19 وجود دارد

پژوهشگران در مرکز City of Hope دریافته اند که ژن ApoE4 که خطر بیماری آلزایمر را افزایش می دهد موجب افزایش حساسیت و شدت COVID-19 می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه جدید ارتباط بین ژن ApoE4 به عنوان ریسک فاکتور آلزایمر و هم چنین COVID-19 را نشان داده است و توضیح داده است که چرا برخی از بیماران مبتلا به COVID-19 مشکلات عصبی بیشتری را نشان می دهند.

در این مطالعه محققین با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)، سلول های مغزی شامل نورون ها و آستروسیت ها را تولید کرند و در ادامه آن ها را با SARS-CoV-2 آلوده کردند و مشاهده کردند که هر دو نوع سلول به آلودگی مستعد بودند. در ادامه از این سلول های iPS برای تولید ارگانوئیدهای مغزی استفاده شد که یکی از آن ها دارای آستروسیت و دیگری فاقد آستروسیت بودند. بررسی ها نشان داد که ارگانوئیدهای دارای آستروسیت آلودگی بسیار شدیدتری را نسبت به SARS-CoV-2 نشان دادند.

در بخش بعدی مطالعه محققین سعی در بررسی اثر ApoE4 روی حساسیت به SARS-CoV-2 داشتند و آن ها نورون ها و آستروسیت هایی را از iPSCs مشتق از بیماران مبتلا به آلزایمر و دارای ApoE4 تولید کردند. نتایج نشان داد که نورون ها و آستروسیت های ApoE4 هر دو شدیدا به SARS-CoV-2 حساس هستند و میزان آسیب به این نورون ها در مقایسه با نورون های طبیعی و نورون های ApoE3 به مراتب بیشتر بود.

در بخش انتهایی مطالعه، محققین داروی ضد ویروسی remdesvir را برای مهار آلودگی ویروسی در نورون ها و آستروسیت ها تست کردند و مشاهده کردند که این دارو با موفقیت سطح آلودگی ویروسی را در آستروسیت ها کاهش داد و مانع از مرگ سلولی شد. هم چنین تخریب نورون ها را نیز مهار کرد.

به عقیده محققین افزایش دانسته ها در مورد COVID-19 می تواند راهگشای ایجاد راهکارهای درمانی بیشتر برای این بیماری همه گیر باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه