تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 بهمن 1399
نقش پروتئین ADAMTS1 در یک سرطان نادر چشم

  نقش پروتئین ADAMTS1 در یک سرطان نادر چشم

کارلوس رودریگز و همکارانش در دانشگاه جنوا نقش مهم پروتئین ADAMTS1 را در بیماری ملانومای یوویل(Uveal Melanoma) نشان داده اند که یکی از نادرترین و تهاجمی ترین سرطان ها در چشم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، تومورها نه تنها از توده ای از سلول ها تشکیل شده اند که به صورت کنترل نشده تکثیر می شوند بلکه دارای ریز محیطی هستند که طی رشدشان ایچاد می شود. درون این ریز محیط، پروتئین هایی موسوم به پروتئازهای خارج سلولی وجود دارند که قادر به مهار یا مشارکت در رشد و متاستاز تومور هستند. آن ها این امر را با تغییر عناصر غیر سلولی ریز محیط توموری به نام ماتریکس خارج سلولی انجام می دهند.

در مطالعه ای که در مجله Cancer منتشر شده است، کارلوس رودریگز و همکارانش در دانشگاه جنوا به مطالعه یکی از این پروتئازها به نام ADAMTS1 پرداختند که نقش مهمی را در تکوین یکی از تهاجمی ترین زیرنوع های ملانوما به نام ملانومای یوویل(Uveal Melanoma) بازی می کند. ملانومای یوویل در چشم تکوین پیدا می کند و در 50 درصد بیماران متاستاز می دهد و از هر یک میلیون نفر در اروپا، 2 تا 8 نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

در این پژوهش جدید محققین نشان داده اند که پروتئاز ADAMTS1 برای سلول های سرطانی و این که آن ها سلول های اندوتلیالی پوشاننده عروق را تقلید کنند حیاتی است. به نظر می رسد که ADAMTS1 برای تکوین سلول های بنیادی سرطانی در ملانومای یوویل الزامی است و می تواند موجب متاستاز و تهاجمی تر شدن سلول های این سرطان شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه