تاریخ انتشار: شنبه 09 اسفند 1399
شناسایی مکانیسم هایی که برای تکوین مناسب پوست ضروری هستند

محققین در مونت سینای کشف کرده اند که کمپلکس های پلی کامب(Polycomb) به عنوان گروهی از پروتئین ها که الگوهای بیان ژنی را حفظ می کنند، برای تکوین مناسب پوست ضروری هستند. این کشف می تواند به بهبود ایجاد سلول درمانی های مناسب و تولید پوست در شرایط آزمایشگاهی برای قربانیان سوختگی یا بیماران مبتلا به اختلالات پوست کمک کند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کمپلکس های پلی کامب، گروهی از پروتئین ها هستند که الگوهای بیان ژن را از طریق تنظیم ساختار DNA  و پروتئین ها در سلول در حین تکوین اولیه حفظ می کنند. این کمپلکس ها نقش حیاتی را در سرکوب ژن یا خاموش کردن ژن های منفرد بازی می کنند تا به کنترل پاسخ ها طی تغییرات محیطی به محرک ها کمک کنند.

محققین در این پژوهش جدید دریافته اند که کمپلکس های پلی کامب PRC1 و PRC2 هر کدام نقش مهمی را در تنظیم الگوهای بیان ژنی و تکوین مناسب پوست بازی می کنند. در این مطالعه که برای مطالعه کمپلکس های پلی کامب در پوست موش صورت گرفت، حذف هر کدام از دو کمپلکس مذکور به تنهایی منجر به اختلال در عملکرد سدی پوست نشد و تنها مقداری از ضخامت پوست کاسته شد. اما زمانی که هر دو کمپلکس PRC1 و PRC2 حذف شدند، نواقص شدیدی بروز کرد که مهم ترین آن ها نازک شدن بیش از اندازه اپی درم پوست و از بین رفتن لایه های ضروری برای بقای جانور بود.

محققین در این مطالعه دریافته اند که PRC1  و PRC2 به حفظ عملکرد تنظیم شده سرکوب ژن بویژه فاکتورهای رونویسی ضروری برای تشکیل بافت های غیر پوستی دخیل هستند و به نظر می رسد که عملکرد کمپلکس های پلی کامب برای تکوین مناسب پوست بسیار حیاتی باشد.