تاریخ انتشار: شنبه 23 اسفند 1399
تزریق سلول های مغز استخوان می تواند به بهبود مغز بعد سکته کمک کند

  تزریق سلول های مغز استخوان می تواند به بهبود مغز بعد سکته کمک کند

نتایج یک کارآزمایی بالینی منتشر شده در مجله Stem Cells Translational Medicine نشان داده است که تیمار بیمارانی که دچار سکته مغزی شده اند با تزریق سلول های مغز استخوان می تواند موجب کاهش آسیب مغزی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، نزدیک به 90 درصد بیمارانی که دچار سکته ایسکمیک می شوند، ضعف و ناتوانی هایی را در یک سمت بدن شان نشان می دهند. آسیب به مسیر قشری نخاعی که ارتباط اصلی ماده سفید در مغز می باشد و مسئول انتقال اطلاعات حرکتی به نخاع است، دلیل اولیه و اصلی این اختلال عملکرد حرکتی است. در مدل های جانوری سکته، تزریق سلول های تک هسته ای مغز استخوان موجب کاهش تخریب ثانویه و هم چنین تقویت ریکاوری مغز و بازآرایی مسیر ماده سفید می شود.

پیش از این دکتر ساویتز و همکارانش  در فاز یک کارآزمایی بالینی، بی خطر بودن و امکان پذیر بودن تزریق درون سیاهرگی سلول های تک هسته ای مشتق از مغز استخوان اتولوگ را در بیماران مبتلا به سکته ایسکمیک نشان داده بودند و در مطالعه ای که اخیرا انجام داده اند نشان دادند که این سلول ها می توانند موجب ریکاوری بخشی از ساقه مغز موسوم به پل های مغزی شوند.

در این مطالعه با استفاده از اسکن های MRI، محققین تغییرات ریز ساختاری قابل توجهی را در ماده سفید مغزی بیمارانی که مورد تیمار با سلول های تک هسته ای مغز استخوان قرار گرفته بودند مشاهده کردند. 37 بیمار 18 تا 80 ساله در این کارآزمایی بالینی مشارکت داشتند که 17 نفر آن ها مورد سلول درمانی و بازتوانی قرار گرفتند و تصاویر MRI که 12 ماه بعد از آن ها گرفته شد نشان دهنده بازسازی مغزی و کاهش تحریب آکسونی در این بیماران بود. نتایج این مطالعه حاکی از این است که تزریق سلول های مغز استخوان می تواند یک درمان مکمل برای بهبود بیمارانی باشد که دچار سکته ایسکمیک شده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه