تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 26 اسفند 1399
اگزوزوم‌های مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی درمانی برای خونریزی مغزی

  اگزوزوم‌های مشتق شده از سلول های بنیادی مزانشیمی درمانی برای خونریزی مغزی

در جدید ترین مطالعه صورت گرفته در دانشگاه سانگ‌‌کیونک‌وان کره جنوبی، محققین به بررسی اثر اگزوزوم‌ مشتق شده از سلول بنیادی مزانشیمی بر روی کنترل خون ریزی مغزی پرداخته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، به دنبال خونریزی شدید در مغز و افزایش فشار مایعات در این ناحیه، احتمال تشنج، فلج مغزی، عقب ماندگی رشد و مرگ و میر افزایش می‌ یابد. لذا این احتمال وجود دارد که اگزوزوم های مشتق از سلول های بنیادی مزانشیمی بتوانند روزنه امیدی برای درمان  به موقع بیماران باشد. سلول‌های بنیادی مزانشیمی قادر هستند تا با تولید مولکول‌های زیستی فعال، اثر بسیار خوبی در ترمیم از خود نشان دهند.  این سلول‌ها اگرچه امروزه به عنوان کاندیدهای مناسب در علوم پزشکی بازساختی به حساب می‌آید، اما عوارضی همچون قابلیت تومورزایی و انسداد عروق را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

در این پژوهش با استفاده از اگزوزوم‌های دریافت شده از محیط کشت سلول‌های بنیادی مزانشیمی، اثر آن را بر روی مدل موشی، دارای خونریزی مغزی مورد پژوهش قرار گرفته شد. نتایج نشان داد که اگزوزوم‌های منتقل شده حاوی فاکتور mRNA کد کننده پروتئین BDNFهستند. تحقیقات پیشین نقش این پروتئین را به عنوان یک عامل محافظتی برای سلول‌های عصبی گزارش کرده است. این مطالعه در دو فاز آزمایشگاهی و پیش بالینی انجام گرفت و در تمامی گروهای دریافت کننده، اگزوزوم‌ها باعث بیان گیرنده‌های ترومبین در سطح سلول‌های عصبی شد.

تاثیر استفاده از اگزوزوم‌ها برای مهار خونریزی بیشتر از استفاده از سلول‌های بنیادی به صورت مستقیم می‌باشد. همچنین با توجه به مطالعات بعدی برای مشخص نمودن زمان مناسب تزریق و دوز بهینه، اظهار امیدواری از یک گام موثر برای مقابله با آثار ناشی از افزایش فشار مایعات مغزی در زمان خونریزی نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
چهارشنبه, 27 اسفند,1399

فاطمه

تست

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه