تاریخ انتشار: شنبه 01 خرداد 1400
سلول های بنیادی مزانشیم بندناف برای درمان بیماران مبتلا به کرونای حاد

  سلول های بنیادی مزانشیم بندناف برای درمان بیماران مبتلا به کرونای حاد

پژوهشگاه رویان نتایج فاز پایلوت استفاده از سلول های بنیادی بندناف در درمان بیماران مبتلابه کرونای حاد را منتشر کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، استفاده از سلول های بنیادی به علت توانایی تعدیل سیستم ایمنی و قدرت ترمیم و بازسازی بالا در کاهش عوارض ناشی از بیماری کرونا مورد توجه قرار گرفته است. بافت بندناف نیز منبع غنی از سلول های بنیادی مزانشیمی می باشد که امروزه در درمان بیماری های متعدد مورد تایید است.

این مطالعه با همکاری پژوهشگاه رویان و دو بیمارستان مسیح دانشوری و شریعتی تهران همزمان با اوج گرفتن پیک اول کرونا صورت پذیرفت. هدف از انجام این کارآزمایی بررسی ایمنی، امکان پذیری و تحمل پذیری سلول ها بنیادی آلوژن بندناف در مبتلایان به سندرم زجر تنفسی ناشی از کرونا بود.

یازده بیمار 42 تا 66 ساله بستری در بخش ICU تحت درمان با پروتکل درمانی تحقیقاتی قرار گرفتند. در این روش، سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بندناف طی سه مرحله به بیماران تزریق شد. در طول مطالعه عوارض جانبی احتمالی و میزان بهبود بیماران تا 12 روز پس از تزریق مورد پایش قرار گرفت. نتایج به دست آمده، حاکی از توانایی این سلول ها در کاهش التهاب و بهبود شرایط زجر تنفسی بود. اما، ممکن است بیمارانی که دچار سپسیس و یا نارسایی چند اندام هستند؛ کاندیدای مناسبی برای دریافت سلول درمانی نباشند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه در مجله stem cell research and therapy منتشر شده است. هم اکنون فاز دوم این مطالعه نیز پایان یافته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه