تاریخ انتشار: یکشنبه 02 خرداد 1400
کشف جدیدی در رابطه با تغییر هویت سلول‌های نورونی در بیماران مبتلا به آلزایمر

  کشف جدیدی در رابطه با تغییر هویت سلول‌های نورونی در بیماران مبتلا به آلزایمر

نتایج تحقیقات دانشمندان انستیتو سالک کالیفرنیا نشان می‌دهد که تغییرات هویتی در سلول‌های نورونی که منجر به بروز آلزایمر در افراد مسن می‌شود مشابه تغییراتی است که در سلول های سرطانی طی بروز سرطان رخ می‌دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، با وجود شیوع گسترده آلزایمر در افراد مسن، به علت عدم شناخت کافی از روند شکل گیری و پیشرفت این بیماری هنوز هیچ درمانی قطعی برای این بیماری وجود ندارد. یک تیم تحقیقاتی در انستیتو سالک کالیفرنیا به سرپرستی روستی گیج موفق به ایجاد سلول‌های نورونی از سلول‌های فیبروبلاست افراد مسن شدند. طی این تحقیق سلول‌های نورونی حاصل از فیبروبلاست 19 فرد مبتلا به  آلزایمر با 19 فرد هم سن سالم از نظر مولکولی و عملکردی مقایسه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که نورون‌های القایی ساخته شده از سلول‌های افراد مبتلا به آلزایمر دارای خصوصیات متمایزی از سلول‌های افراد سالم هستند. این سلول‌ها فاقد ساختار سیناپسی برای ارسال سیگنال به یکدیگر بودند. همچنین تغییراتی در مسیرهای سیگنالینگ که مرتبط با استرس سلولی است در این سلولها مشاهده شده است. علاوه بر این، بررسی محتوای پروتئینی سلول‌ها نشان داد که نشانگرهای مولکولی نورون‌های القایی افراد مبتلا به آلزایمر مشابه سلول‌های عصبی نابالغ موجود در مغز در حال رشد است.

بر طبق نتایج این تحقیق به‌نظر می‌رسد که سلول‌های عصبی طی بروز آلزایمر هویت بالغ خود را از دست داده و وارد روند تمایز زدایی (Dedifferentiation) مشابه با سلول‌های سرطانی می‌شوند که در آن سلول‌ها ویژگی‌های خاص خود را از دست داده و خصوصیات سلول‌های بنیادی را کسب می‌کنند. نتایج این تحقیق در 27 آوریل 2021 در مجله Cell Stem Cell به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه