تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 خرداد 1400
پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز (MS)

  پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروز (MS)

محققان آکادمی نورولوژی آمریکا نشان داده اند که سرکوب شدید سیستم ایمنی و به دنبال آن پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز می‌تواند تا 10 سال پس از درمان، از بدتر شدن ناتوانی های مرتبط با MS در اکثر بیماران مبتلا جلوگیری کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، به نقل از ScienceDaily تاکنون درمان های رایج از بروز حملات بیشتر و بدتر شدن علائم در بیماران مبتلا به MS جلوگیری کرده است، اما اثر آن ها طولانی مدت نیست. براساس مطالعات گذشته، بیش از نیمی از بیماران MS که برای بیماری خود دارو مصرف می کنند همچنان در طی یک دوره 10 ساله بدتر می شوند. محققان آکادمی نورولوژی آمریکا طی مطالعه ای نشان داده اند که پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز می‌تواند از بدتر شدن ناتوانی های MS در زمان طولانی تری جلوگیری کند.

این پژوهش بر روی 210 بیمار مبتلا به MS که بین سال های 1997 تا 2019 پیوند اتولوگ سلول‌ های بنیادی خونساز دریافت کرده اند، انجام شده است. در این پیوند از سلول های بنیادی سالم خود بیمار برای جایگزین کردن سلول های غیرطبیعی استفاده می شود. محققان بیماران را در زمان های 6 ماه، 5 سال و 10 سال بعد از پیوند ارزیابی کردند. نتایج از توقف روند گسترش بیماری در 80% و در بیش از 50% یبماران به ترتیب بعد از گذشت 5 و 10 سال حکایت دارد. گزارش این مطالعه در مجله Neurology  (مجله پزشکی آکادمی نورولوژی آمریکا) در ژانویه سال 2021 به چاپ رسیده است و بیان می دارد که سرکوب شدید سیستم ایمنی و به دنبال آن پیوند سلول‌ های بنیادی خونساز می‌تواند به عنوان درمان بیماران MS به ویژه بیمارانی که به درمان های رایج پاسخ نمی دهند، در نظر گرفته شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه