تاریخ انتشار: یکشنبه 09 خرداد 1400
تولید عروق خونی مصنوعی

  تولید عروق خونی مصنوعی

دانشمندان با استفاده از سلولهای ریوی انسانی و بستری از لامینین، عروق خونی مهندسی شده‌ای را تولید کرده‌اند که مطالعه در خصوص داروهای فشار خون بالا را تسهیل می‌کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، تغییرات ساختاری و عملکردی رگ های کوچک عضلانی، نقش بسزایی در ایجاد فشار خون ریوی داشته و منجر به ایجاد بیماری های قلبی-ریوی می شوند که یک چالش سلامت عمومی در حال رشد است. از آنجا که عروق خونی با منشاء غیر انسانی نمایش دقیقی از معماری و ریز محیط عروق انسانی نیستند، مهندسان زیست شناسی قصد دارند تا مدل های پیشرفته ریز عروق انسانی را در آزمایشگاه تولید کنند.

بر اساس مطالعه ای که در تاریخ 25 مارس 2020 در مجله Science Advances منتشر شد، محققان دانشگاه جان هاپکینز توانسته‌اند با الگو گرفتن از عروق خونی عضلات صاف ریوی انسان که در فشار خون بالا نقش دارند، ریز عروق مصنوعی مشابهی را تولید کنند. نویسندگان در این مقاله گزارش دادند که این شریان های مهندسی شده تا حد زیادی الگوها و لایه بندی سلول های عضلانی انسان، ماده زمینه خارج سلولی و حتی سلول های اندوتلیالی را تکرار می‌کنند و به خوبی قادر به بازسازی فیزیولوژی، ساختار و عملکرد عروق انسانی در محیط آزمایشگاه هستند و مطالعه در خصوص آسیب شناسی بیماری فشار خون ریوی را تسهیل می کنند. علاوه بر این، این سازه ها ابزارهای مناسبی هستند که می توانند در غربالگری دارو برای بیماری هایی مانند سکته مغزی و دیابت که در آنها اختلال در عملکرد عروق خونی عامل ایجاد بیماری است، مورد استفاده قرار گیرند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه