تاریخ انتشار: یکشنبه 16 خرداد 1400
ترمیم آسیب های نخاعی با استفاده از سلول های بنیادی بیمار

  ترمیم آسیب های نخاعی با استفاده از سلول های بنیادی بیمار

محققان نشان داده اند که تزریق سلول های بنیادی مشتق شده از مغز استخوان بیمار به طور قابل توجهی عملکردهای حرکتی بیماران دچار آسیب نخاعی را بهبود می بخشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، آسیب نخاعی ناشی از تروما یکی از دلایل اصلی ناتوانی حرکتی در کشورهای توسعه یافته است که به دلیل محدودیت  درمان های فعلی نیازمند بررسی گزینه های درمانی موثرتر برای بازگرداندن عملکرد بیماران می باشد.

گروهی از محققان دانشگاه Yale در یک مطالعه کارآزمایی بالینی فاز 2 اثر تزریق وریدی سلول های بنیادی مزانشیمی (MSC) اتولوگ را بر بهبود عملکردهای حرکتی در 13 بیمار دچار آسیب طناب نخاعی مورد بررسی قرار دادند. در بیش از نیمی از بیماران طی چند هفته از تزریق سلول های بنیادی، بهبود قابل توجهی در عملکردهای اصلی بیمار همچون توانایی راه رفتن یا استفاده از دست ها، مشاهده شده است. همچنین هیچ گونه عارضه جانبی مرتبط با تزریق سلول در بیماران گزارش نشده است. مکانیسم اثر سلول های بنیادی مزانشیمی بر بهبود وضعیت نورولوژیک بیماران به طور دقیق مشخص نیست، اما مطالعاتی که بر روی مدل های حیوانی انجام شده است احتمال می دهد فاکتورهای نوروتروفیک ترشح شده از MSC ها از جمله فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می تواند با بهبود علائم مرتبط باشد. نتایج این پژوهش در مجله Clinical Neurology and Neurosurgery در فوریه سال 2021 به چاپ رسیده است.  

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
ﺳﻪشنبه, 26 بهمن,1400

سجادرحیمی

سلام پدرم ۶ماه از ناحیه t12 کمر دچار ضایع نخاعی شده میشه با سلول بنیادی تا حدودی بهتر بشه

چهارشنبه, 27 بهمن,1400

پزشک مشاور

سجاد رحیمی@:
با سلام
همانطور که درخبر هم آمده است در در این مرکز نتایج کارازمایی بالینی هنوز مشخص نیست و در کل سلول درمانی برای این بیماران به منزله درمان قطعی نیست و تنها برای بهبودی نسبی صورت میگیرد، این طرح هنوز در ایران به مرحله کارآزمایی بالینی نرسیده است.

ﺳﻪشنبه, 18 خرداد,1400

مهرنوش کیان راد

سلام من در اثر جراحی سزارین دچار بی حسی پایین ناف تا خط بخیه شدم آیا با روش مشابه امکان ترمیم هست؟

یکشنبه, 24 بهمن,1400

پزشک مشاور

مهرنوش کیان راد@:
با سلام
خیر متاسفانه سلول درمانی برای این کار انجام نمی شود.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه