تاریخ انتشار: چهارشنبه 26 خرداد 1400
تکمیل توالی یابی ژنوم انسانی در آینده‌ی نزدیک

  تکمیل توالی یابی ژنوم انسانی در آینده‌ی نزدیک

محققان مصمم هستند تا برخی از بخش های ناشناخته در اولین پیش نویس توالی ژنوم انسان را که در اواخر قرن پیش منتشر شد کامل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، پروژه‌ ژنوم انسان به عنوان بزرگ‌ترین پروژه‌ی موجود در زمینه‌ی همکاری‌های بیولوژیکی تا به امروز بوده است. بعد از ارائه‌ی ایده‌ی این پروژه توسط دولت ایالات متحده در سال 1984، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت عملیاتی شدن آن پیاده شد؛ و سپس در سال 1990 وارد فاز عملیاتی شد. در ابتدا زمان تقریبی اتمام پروژه ۱۵ ساله در نظر گرفته شده بود اما پیشرفت سریع در تکنولوژی به اجرای این پروژه شتاب بخشید و تکمیل آن در 14آپریل سال 2003 (حدود 13 سال) اعلام شد.

با اینحال، رمزگشایی حدود 8 درصد از ژنوم انسانی، با گذشت دو دهه از زمان انتشار پیش نویس اولیه، هنوز بی نتیجه مانده است. اولین پیش نویس توالی ژنوم انسانی در سال 2003 در حالی منتشر شد که ناقص و حاوی شکافهای زیادی بود. قابل ذکر است که عمده این توالیهای ناشناخته مربوط به کروموزم Y انسانی است.

یک گروه بین المللی از متخصصان ژنتیک به سرپرستی اساتید دانشگاه کالیفرنیا، سانتاکروز- آمریکا، در هفته‌های اخیر شروع به تکمیل این پروژه کرده‌اند. قرار است این دانشمندان، حدود 200 میلیون نوکلئوتید به توالی ژنوم شناخته شده انسانی اضافه و حدود 115 ژن رمزگذار پروتئین را کشف کنند.

پایان مطلب/

منبع: https://www.nature.com/articles/d41586-021-01506-w

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه