تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 تیر 1400
بهترین رویکرد سلول درمانی برای نارسایی قلبی معرفی شد.

  بهترین رویکرد سلول درمانی برای نارسایی قلبی معرفی شد.

محققان برای اولین بار نشان دادند که استفاده از سلول‌های مشتق شده از مغز استخوان و قلب بیمار منجر به بهبود کیفیت زندگی و کاهش عوارض عمده قلبی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی می‌شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، طی دهه‌های گذشته به دلیل شیوع بالای بیماری‌های ایسکمیک قلبی همچون سکته قلبی که متعاقب آن ممکن است نارسایی قلبی ایجاد شود، سلول درمانی به عنوان رویکرد درمانی موثر بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. در بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی از سلول‌های بنیادی مغز استخوان برای این منظور استفاده شده است. نتایج این کارآزمایی‌های بالینی نشان داده است که تا حدودی وضعیت بیماران بهتر شده اما بررسی‌های طولانی مدت حاکی از این است که تزریق این سلول‌ها بهبودی قابل توجهی نسبت به درمان‌های موجود قبلی ایجاد نمی‌کند.

محققان انستیتو یوفل به سرپرستی دکتر Roberto Bolli در یک کارآزمایی بالینی فاز 2، ایمنی، امکان پذیری و اثربخشی استفاده از دو نوع سلول بزرگسال، سلول‌های بنیادی مزانشیمی اتولوگ مشتق از مغز استخوان و سلول‌های قلبی c-kit مثبت(CPC)  را به تنهایی و به صورت ترکیبی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی مورد بررسی قرار دادند. نتایج مطالعه نشان داد که در بیماران تحت درمان با سلول‌های CPC به طور قابل توجهی عوارض ناشی از بیماری به ویژه بستری شدن در بیمارستان کاهش چشمگیری داشته‌ است. همچنین در بیماران تحت درمان با سلول‌های مزانشیمی به تنهایی و در ترکیب با CPC کیفیت زندگی در مقایسه با بیمارانی که هیچ درمانی دریافت نکردند، به طور قابل توجهی بهبود یافته است. نتایج این آزمایش برای اولین بار نشان می‌دهد که سلول درمانی نیاز به بستری شدن در بیمارستان را برای بیماران مبتلا به نارسایی قلبی کاهش داده و نتایج کلینیکی را بهبود می بخشد. از این رو راه را برای یک کارآزمایی بالینی گسترده‌تر در فاز 3 جهت بررسی سلول درمانی در نارسایی قلبی هموار می‌کند. نتایج این مطالعه 3 آوریل 2021 در مجله  European Journal of Heart Failure منتشر شده است.

پایان مطلب/

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/ejhf.2178

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه