تاریخ انتشار: شنبه 05 تیر 1400
چشم ها این بار از بهره هوشی شما می گویند

  چشم ها این بار از بهره هوشی شما می گویند

محققان نشان داده اند که اندازه مردمک چشم در حالت استراحت با تفاوت های فردی در بهره هوشی ارتباط نزدیکی دارد. به طوریکه هرچه مردمک بزرگتر باشد میزان هوش فرد بیشتر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Scientific American، پژوهشگران انستیتو تکنولوژی جورجیا دریافته اند که اندازه بزرگتر مردمک چشم با هوش بیشتر، تمرکز بیشتر و به میزان کمتری با ظرفیت حافظه فعال مرتبط است، که نشان دهنده یک ارتباط شگفت انگیز بین مغز و چشم می باشد. در این مطالعه میزان هوش افراد با استفاده از آزمون های استدلال، توجه و حافظه اندازه گیری شد.

اندازه مردمک به فعالیت در locus coeruleus (هسته ای واقع در ساقه فوقانی مغز با اتصالات عصبی گسترده با بقیه مغز) مربوط می شود. این ناحیه ترشح کننده نوعی هورمون و انتقال دهنده عصبی به نام نوراپی نفرین است که تنظیم کننده فرآیندهایی همچون درک، توجه، یادگیری و حافظه است. این ناحیه همچنین به حفظ سازمان دهی مناسب فعالیت های مغزی کمک می کند تا مناطق مختلف مغز بتوانند با هم کار کنند تا وظایف و اهداف چالش برانگیز را انجام دهند. در واقع، این سازماندهی فعالیت بسیار مهم است به طوریکه مغز اکثر انرژی خود را برای حفظ آن اختصاص می دهد؛ حتی در زمانی که هیچ کاری انجام نمی دهیم مثل وقتی که دقیقه ها فقط به یک نقطه خیره شده ایم. یکی از فرضیه هایی که در رابطه با چگونگی ارتباط اندازه مردمک چشم با هوش مطرح شده است، این است که افرادی که مردمک بزرگتری در حالت استراحت دارند، تنظیم فعالیت توسط locus coeruleus در مغز آن ها به میزان بیشتری صورت می گیرد که به عملکرد شناختی و عملکرد مغز در حالت استراحت کمک می کند. نتایج این پژوهش در مجله Cognitive Psychology به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

لینک منبع

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0010028516300585?via%3Dihub

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه