تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 08 تیر 1400
تشخیص سرطان با یک آزمایش خون ساده

  تشخیص سرطان با یک آزمایش خون ساده

ایده‌ی "نمونه برداری مایع" (liquid biopsy) هدفی والا در زمینه‌ی انکولوژی در آستانه تحقق؛ به طوریکه وجود تومور را قبل از اینکه با لمس کردن، علائم یا تصویربرداری قابل ردیابی باشد با نمونه برداری مایع بتوان شناسایی کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Scientific American، تشخیص سرطان با استفاده از آزمایش خون می‌تواند نیاز به برش بافتی از توده‌ها و ضایعات مشکوک را رفع کند و علاوه بر این، منشأ بافت سرطانی و بهترین درمان موثر بر آن را نیز تعیین کند. چنین هدفی تاکنون برآورده نشده است چرا که یافتن سیگنال‌های قطعی سرطان در یک لوله‌ی خون بسیار سخت است، اما پیشرفت‌های سال‌های اخیر در این زمینه قابل توجه بوده است.

اولین مطالعه‌ی بزرگ آینده نگر در این زمینه، سال گذشته در مجله Science به چاپ رسید. این مطالعه، بر روی 10000 نفر از زنان مسن سالم انجام شد و از آن‌ها نمونه برداری مایع برای DNA و پروتئین‌های انواع متعددی از سرطان‌ها انجام شد. در این پژوهش تست خونی CancerSEEK (که توسط دانشگاه Johns Hopkins ساخته شده و دارای مجوز از شرکت تشخیصی Thrive است) موفق به شناسایی 26 مورد بدخیمی شد که با روش‌های متداول غربالگری همچون ماموگرافی و کلونوسکوپی کشف نشده بودند. یک مطالعه بزرگ تر نیز بر روی 25000 فرد بزرگسال با سابقه سیگار کشیدن در لندن در حال انجام است که از تست خونی شرکت Grail استفاده می‌کند.

نمونه برداری‌های مایع می‌توانند علاوه بر DNA و پروتئین‌های توموری، بر اساس بیومارکرهای متنوعی از قبیل خود سلول‌های سرطانی آزاد و شناور در خون باشند. اعتقاد بر این است که باز گردش زیادی در یک تومور وجود دارد و زمانی که سلول‌ها در حال مرگ هستند، قطعاتی از آن‌ها به خون ریخته می‌شود. چالشی که در این زمینه وجود دارد این است که اگر سرطان در مراحل اولیه باشد یا در انواع خاصی از سرطان، ممکن است مقدار زیادی DNA آزاد نشود و آزمایش نتواند آن را شناسایی کند. یک آزمایش خون ایده آل باید هم بسیار اختصاصی (شناسایی موتاسیون‌ها و سیگنال‌هایی که می‌توانند فقط سرطان باشند) و هم بسیار حساس باشد به طوری که حتی تومورهای ریز را نیز شناسایی کند.

برای مقابله با این چالش، شرکت CancerSEEK به دنبال موتاسیون های اختصاصی سرطان بر روی 16 ژن و برای 8 پروتئین است که مرتبط با سرطان هستند و برای آن‌ها تست‌های بسیار حساسی وجود دارد. در مطالعه ای که از یک نسخه‌ی به روز شده‌ی آزمایش استفاده کرده است، بیشتر از 95% تومورهای تخمدان و کبد و حدود 70% سرطان‌های معده، پانکراس و مری اما فقط 33% تومورهای پستان و تنها 43% سرطان‌های مرحله 1 (stage 1) را شناسایی کرد. برای اثبات کارآیی آن‌ها در تشخیص به موقع، مطالعات بزرگ و پرهزینه‌ای نیاز است.

در رابطه با این آزمایشات، هدف فقط یک شناسایی ساده نیست. یک نمونه برداری مایع ایده آل، مکان احتمالی سرطان را نیز تعیین می‌کند به طوری‌ که بتوان آن را درمان کرد. در نهایت اینکه این شرکت ها باید اثبات کنند که می‌توانند سرطان را در مرحله اولیه شناسایی کنند و مهم ‌تر از آن این که شناسایی زود هنگام می تواند بر بقای سرطان اثر داشته باشد.

پایان مطلب/

لینک منبع

https://www.scientificamerican.com/article/the-quest-for-cancer-detecting-blood-tests-speeds-up

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه