تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 تیر 1400
سفید شدن مو برگشت پذیر است

  سفید شدن مو برگشت پذیر است

استرس می تواند سفید شدن مو را تسریع کند، اما محققان دریافتند که پس از بر طرف شدن استرس رنگ مو ممکن است، بازیابی شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان نیوز به نقل از ScienceDaily، مطالعه‌ای جدید از محققان کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا برای اولین بار شواهدی جدید در مورد رابطه‌ی استرس روانشناختی با سفید شدن مو ارائه کردند. این مطالعه که درژورنال eLife منتشر شده است، نشان داد که پیری انسان نه تنها یک روند بیولوژیکی ثابت و خطی نیست بلکه ممکن است حداقل تا حدی متوقف یا حتی به طور موقت معکوس شود.

مطالعه زیست شناختی مو می تواند به عنوان راهی برای بررسی پیری باشد. همانطور كه حلقه‌های تنه درخت اطلاعات مربوط به دهه‌های گذشته زندگی درخت را در خود نگه می دارند، مو نیز حاوی اطلاعاتی درباره‌ی تاریخچه بیولوژیكی انسان است. وقتی مو هنوز به عنوان فولیکول زیر پوست است، تحت تأثیر هورمون‌های آزاد شده به دنبال استرس و سایر تغییرات ذهن و بدن می باشد. هنگامی که مو از پوست سر رشد می کند، سخت شده و در مواجهه‌ی دائمی با عوامل خارجی تثبیت می شود.

اگرچه تا به حال این باور وجود داشت که استرس روانی می تواند سفید شدن موها را تسریع کند، اما دانشمندان به دلیل فقدان روش‌های حساس که بتوانند به طور مشخص زمان وقوع استرس را با رنگدانه سازی مو در یک تک فولیکول مرتبط کنند، از مکانیسم دقیق آن اطلاعی نداشتند.

آیلت روزنبرگ روش جدیدی را برای گرفتن تصاویر بسیار دقیق از برش‌های كوچك موی انسان برای بررسی کمی میزان کاهش رنگ (سفید شدن) در هر یك از آنها ایجاد كرد. هر برش تقریباً یک بیستم میلی متر عرض داشت که بیانگر حدود یک ساعت رشد مو است. اگر از چشم غیر مسلح برای دیدن مو استفاده كنید، به نظر می رسد كه در تمام مواقع جز هنگامی که تغییر اساسی در آن ایجاد شود، همان رنگ است. اما، در زیر یک اسکنر با وضوح بالا، تغییرات کوچک و ظریف در رنگ مو مشاهده و اندازه گیری شد.

موی 14 داوطلب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نتایج با سابقه ی استرس هر داوطلب مقایسه شد. به این صورت که از افراد خواسته شد تقویم های خود را مرور و میزان استرس هر هفته را ارزیابی کنند. محققان بلافاصله متوجه شدند كه بعضی از موهای سفید به طور طبیعی رنگ اصلی خود را باز می یابند، این در حالی است که تا پیش از این، هرگز به طور كمی مستند نشده بود. پس از تراز موها با سابقه ی استرس داوطلبان، ارتباطات چشمگیری بین استرس و سفید شدن مو وجود داشت و حتی در بعضی از موارد برگشت پذیر بودن سفیدی مو با از بین بردن استرس در ارتباط بود.

محققان برای درک بهتر نقش استرس در سفیدی موها، سطح هزاران پروتئین و چگونگی تغییر آن را در طول هر تار مو اندازه گیری کردند. حدود 300 پروتئین تشکیل دهنده ی مو در تغییر رنگ آن نقش دارند. به علاوه، محققان یک مدل ریاضی ایجاد کردند که نشان می دهد تغییرات ناشی از استرس در میتوکندری می تواند مو را سفید کند. میتوكندری ها نیروگاه سلول هستند. همچنین مانند آنتن‌های کوچک در داخل سلول به سیگنال‌های مختلف از جمله فشار روانی نیز پاسخ می دهند.

ارتباط بین میتوکندری، استرس و رنگ مو با آنچه در مطالعه‌ی اخیر روی موش‌ها کشف شده است، نشان می دهد که سفید شدن ناشی از استرس به دلیل از دست دادن غیرقابل برگشت سلول‌های بنیادی در فولیکول مو ایجاد می شود.

داده ها نشان داد که سفید شدن مو در افراد برگشت پذیر است، اما مکانیسم دیگری را در بر می گیرد. از طرفی بیولوژی فولیکول مو در موش‌ها بسیار متفاوت است و این ممکن است نمونه‌ای از قابل تعمیم نبودن یافته‌ها از موش به انسان باشد.

رنگدانه سازی مجدد مو فقط برای برخی امکان پذیر است. کاهش استرس در زندگی هدف خوبی است، اما، لزوما رنگ موها را به رنگ طبیعی تبدیل نمی کند.

بر اساس مدل سازی ریاضی، به نظر می رسد موها باید قبل از سفید شدن به آستانه‌ی تغییر رنگ برسند. در میانسالی، هنگامی که مو به دلیل سن بیولوژیکی و سایر عوامل به آن آستانه نزدیک است، تحت فشار استرس در آستانه قرار می گیرد و سفید می شود. اما، به نظر نمی رسد که كاهش استرس در پیرمرد 70 ساله‌ای که موی او از سال‌ها قبل سفید شده است باعث تیره شدن مو و یا افزایش استرس در کودک 10 ساله برای رساندن موهایش به آستانه‌ی سفید شدن کافی باشد.

تا پیش از این، مطالعات بر روی تغییر رنگ مو در موش بیانگر برگشت نلپذیر بودن رنگ مو پس از سفید شدن بود.

پایان مطلب/

لینک منبع

https://elifesciences.org/articles/67437

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه