تاریخ انتشار: دوشنبه 14 تیر 1400
ساخت مدل جنینی پستاندان از سلول های بنیادی

  ساخت مدل جنینی پستاندان از سلول های بنیادی

محققان موفق شده اند با استفاده از یک مرکز پیام رسان ریخت زایی، یک مدل جنین موشی را از سلول های بنیادی بسازند.
امتیاز: Article Rating

 به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، محققان روشی را به منظور آموزش به تجمعات سلول های بنیادی برای شروع رشد جنینی پیدا کردند. در پاسخ به این تولید کنترل شده، این تجمعات طی روندی که مراحل جنینی را یکی یکی تکرار می کند، به ساختارهایی مشابه با جنین تبدیل می شوند. آنچه شگفت آور است این است که می توان انواع بافت هایی را که در یک جنین موش واقعی وجود دارد، به دست آورد. آن ها نشان داده اند که می توان با تولید یک تجمع سلولی ساخته شده از ادغام سلول های بنیادی جنینی naiive با یک تجمع سلولی دیگر که در آن بیان WNT3 و NODAL القا شده است، ساختارهای مشابه با جنین (امبروئیدها) تولید کرد. سلول های این تجمع سلولی ساخته شده مثل یک مرکز پیام رسانی عمل می کند که الگوسازی و ریخت زایی کل ساختار را کنترل می کند که منجر به شکل گیری بافت ها و ارگان ها می شود.

این مدل جدید که در دانشکده پزشکی دانشگاه ویرجینیا و توسط Thisses Christine و همکارانش تولید شده است یک گام بزرگ در تلاش دانشمندان برای تقلید رشد و نمو یک پستاندار با کمک سلول های بنیادی است. چنین مدلی می تواند به دانشمندان برای درک رشد پستانداران، مبارزه با بیماری ها، تولید داروهای جدید و در نهایت رشد بافت ها و ارگان ها برای افرادی که به پیوند نیاز دارند کمک کند.

مدل جدید Thisses از لحاظ پیچیدگی آن قابل توجه است و اولین مدل آزمایشگاهی جنین پستانداران است که دارای بافت های زیادی می باشد که از سلول های بنیادی ساخته شده اند. مهمتر از همه اینکه، این ساختارها، آن طور که باید در اطراف نوتوکورد (notochord) سازمان دهی می شوند، که یک ویژگی مشخص مهره داران است. در مدل Thisses انواع مختلف سلولی به ظرافت و زیبابی و به طور صحیح به هم تنیده شده اند که دست آورد بسیار بزرگی است.

این مدل جدید هنوز یک موش کامل نیست و نمی تواند به آن تبدیل شود. در حال حاضر، رشد ساختارهای مشابه با جنین (امبروئیدها) در زمانی متناظر با دوره میانی بارداری جنین موش متوقف می شود. موفقیت واقعی محققان، ایجاد یک رویکرد موثر برای ساخت ساختارهای پیچیده مشابه با جنین است که تشکیل جنین موش را تقلید می کند.

به گفته محقق ارشد این پژوهش: "این مدل موشی هنوز فاقد قسمت های اصلی همچون ناحیه قدامی مغز است. با این حال ، با استفاده از تکنیک هایی که ما توسعه داده ایم ، باید بتوانیم در برخی موارد سیگنال های مولکولی را کنترل کنیم که تشکیل جنین را کنترل می کند، و این امر منجر به تولید ساختارهایی شبیه جنین می شود که شامل همه بافت ها و اندام ها از جمله مغز قدامی است."

نتایج این پژوهش در مجله Nature Communication در 29 ژوئن سال 2021 به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.nature.com/articles/s41467-021-23653-4

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه