تاریخ انتشار: چهارشنبه 16 تیر 1400
کشف جهش ژنی نادری که از چاقی بیش از حد جلوگیری می‌کند

محققان دانشگاه کمبریج موفق به شناسایی جهش ژنی نادری در افراد با وزن نرمال شدند که مانع افزایش وزن بیش از حد حتی پس از مصرف غذاهای پرکالری می‌شود.

به گزارش بنیان، حداقل 2.8 میلیون نفر سالانه به دلیل اضافه وزن یا چاقی بیش از حد جان خود را از دست می‌دهند. چاقی خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، برخی سرطان ها و حتی COVID-19 شدید را افزایش می‌دهد. رژیم غذایی و ورزش می‌تواند به افراد مبتلا به چاقی کمک کند تا وزن خود را کاهش دهند، اما عوامل ژنتیکی نیز در ابتلا افراد به این بیماری تأثیر گذارند. مطالعاتی که بر روی افراد با چاقی شدید متمرکز شده است، انواع رایج ژن‌ را شناسایی کرده است؛ مانند یک نسخه "شکسته" از ژن MC4R، مرتبط با تنظیم اشتها که افراد را دچار اضافه وزن می‌کند.

مطالعات دیگری نیز هزاران تغییر ژنتیکی را معرفی کرده‌اند که می‌توانند احتمال چاقی را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. اما در مطالعه جدیدی، محققان دانشگاه کمبریج به سرپرستی دکتر صدف فاروقی ژنوم بیش از 640،000 نفر از مکزیک، ایالات متحده و انگلستان را توالی یابی کرده و جهش‌های ژنتیکی مرتبط با شاخص توده بدنی پایین یا بالاتر (BMI)  از حد نرمال را مورد بررسی قرار دادند. نتایج این تحقیق منجر به شناسایی ژن GPR75 شد که بیشترین تأثیر را بر روی BMI دارد. محققان متوجه شدند، افرادی که یک نسخه از این ژن در آن‌ها غیرفعال است، به طور متوسط ​​5.3 کیلوگرم وزن کمتر و 50 درصد احتمال چاقی کمتری در مقایسه با افراد با هر دو نسخه سالم ژن را دارند. محققان برای دیدن تأثیر GPR75 بر افزایش وزن، یک نسخه از این ژن را در موش‌های مدل دستکاری کرده و مشاهده کردند که این موش‌ها هنگام تغذیه با رژیم غذایی پرچرب 44٪ وزن کمتری در مقایسه با موش های کنترل پیدا کردند. موش‌های اصلاح شده همچنین کنترل بهتری بر قند خون داشتند و حساسیت بیشتری به انسولین بروز دادند. به نظر می رسد از هر 3000 نفر فقط یک نفر در دنیا این جهش ژنتیکی مفید را دارد. دانشمندان معتقدندGPR75  می‌تواند یک هدف دارویی بالقوه در درمان چاقی باشد. دو مولکول ثابت شده وجود دارد که گیرنده GPR75 را فعال می‌کند، اما داروهایی که این ژن را خاموش می‌کنند می‌توانند گزینه‌های دارویی جدیدی را برای بیماران مبتلا به چاقی ارائه دهند. نتایج این مطالعه در 1 جولای 2021 در مجله Science منتشر شده است.