تاریخ انتشار: شنبه 26 تیر 1400
تاثیر آلودگی هوا در دوران بارداری بر رشد نوزاد تازه متولد شده

  تاثیر آلودگی هوا در دوران بارداری بر رشد نوزاد تازه متولد شده

محققان نشان داده اند که آلودگی هوا در دوران بارداری با سطح هورمون های تیروئیدی در نوزادان تازه متولد شده مرتبط است و حساس ترین مراحل به آلودگی هوا، ماه های اولیه و انتهایی بارداری می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily، طبق مطالعات انجام شده در سال های اخیر، آلودگی هوا بر تیروئید اثر می گذارد. هورمون های تیروئید برای تنظیم رشد و متابولیسم جنین ضروری هستند و نقش مهمی در تکامل عصبی دارند. تیروکسین (T4) اصلی ترین هورمون تیروئید است و TSH هورمون تحریک کننده تیروئید می باشد.

 درنوزادان تازه متولد شده طی 48 ساعت پس از تولد آزمایش غربالگری تیروئید (با استفاده از نمونه پاشنه پا) انجام می شود که در آن میزان تیروکسین و TSH خون اندازه گیری می شود. اگر بین این هورمون های تیروئید تعادل وجود نداشته نباشد، خطر ابتلا به بیماری های جدی افزایش می یابد.

دی اکسید نیتروژن (NO2) و ذرات ریز با قطر کمتر از 2.5 میکرون(PM2.5)  اصلی ترین آلاینده های مربوط به آلودگی هوا هستند. اخیرا محققان دانشگاه Basque Country ارتباط بین آلودگی هوا (و مواجهه مادران باردار با ذرات ریز و NO2) را با سطح تیروکسین در نوزادان تازه متولد شده مورد بررسی قرار دادند.

نتایج حاکی از ارتباط مستقیم بین مواجهه با ذرات ریز در دوران بارداری و سطح تیروکسین در نوزادان بود. اما ارتباط مشخصی بین مواجهه با دی اکسید نیتروژن مشاهده نشد. علاوه براین، محققان دریافتند كه مواجهه در ماه های اول بارداری تأثیر مستقیمی بر تعادل هورمون های تیروئیدی دارد، به طوری که نوزادان این مادران میزان تیروکسین کمتری دارند. با پیشرفت بارداری، این رابطه به تدریج کاهش می یابد، یعنی مواجهه مادر با این ذرات به تدریج از اهمیت کمتری برخوردار می شود. در اواخر بارداری، این پیوند دوباره آشکار می شود، اما اثر معکوسی دارد. به طوری که با افزایش غلظت ذرات ریز، سطح هورمون های تیروئید افزایش می یابد. مکانیسم این موارد شناخته شده نیست. در هر صورت، حساس ترین دوره های بارداری از نظر آلودگی هوا، ماه های اولیه و اواخر آن است.

نتایج این پژوهش در مجله Environmental Research در ژوئن 2021 به چاپ رسیده است. هدف بعدی محققان بررسی مکانیسم هایی است که این ذرات ریز در اوایل و اواخر بارداری باعث اثرات متضاد می شوند.

پایان مطلب/

لینک منبع

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه