تاریخ انتشار: پنجشنبه 07 مرداد 1400
چگونه نوزاد پستانداران در مورد دنیای پیرامون خود رویاپردازی می کنند؟

پستانداران قبل از اینکه متولد شوند رویای دنیایی را که قرار است تجربه کنند، می بینند.

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه Yale انجام شده است نشان می دهد، پستانداران رویای دنیایی را که قرار است تجربه کنند، حتی قبل از این که به دنیا بیایند می بینند. در این مطالعه مشخص شده است، قبل از این که چشمان نوزادان موش باز شود از شبکیه آن ها امواجی خارج می شود که نشان دهنده فعالیت آن است. این فعالیت مدت کمی پس از تولد ناپدید می شود و شبکه ای بالغ تر از انتقالات عصبی محرک های بینایی به مغز جای آن را می گیرد، محلی که اطلاعات بیشتر رمزگذاری شده و ذخیره می شود.

بنا به گفته  Michael Crair نویسنده ارشد این پژوهش، "در هنگام باز شدن چشم، پستانداران قادر به یک رفتار کاملاً پیشرفته هستند. اما چگونه مدارهایی تشکیل می شوند که به ما امکان درک حرکت را می دهند؟ در واقع ما با توانایی انجام بسیاری از این رفتارها (حداقل در شکل ابتدایی آن) متولد می شویم."

این تیم تحقیقاتی، ریشه این امواج فعالیتی را بررسی کردند. آن ها با تصویربرداری از مغز موش ها بلافاصله پس از تولد، دریافتند که این امواج شبکیه از الگویی که فعالیت حرکت به سمت جلو حیوان را شکل می دهد، تقلید می کند.

Crair خاطرنشان کرد: "این فعالیت ابتدایی شبه-رویا، از نظر تکاملی منطقی است و به موش این امکان را می دهد تا آنچه را که پس از باز کردن چشم خود تجربه خواهد کرد پیش بینی کند و آماده پاسخ فوری به تهدیدات محیطی باشد."

این محققان همچنین، سلول ها و مدارهای مسئول انتشار امواج شبکیه در حرکت رو به جلو در موش های نوزاد را بررسی کردند. آن ها دریافتند که مسدود کردن عملکرد سلول های آماکرین ستاره ای (سلول هایی در شبکیه که انتقال دهنده های عصبی را آزاد می کنند) از جریان یافتن امواج در جهتی که از حرکت رو به جلو تقلید می کند، جلوگیری می کنند. این امر به نوبه خود تکامل توانایی موش در پاسخ به حرکت بصری پس از تولد را مختل می کند.

به طرز جالب توجهی، در شبکیه موش های بزرگسال، همین سلول ها نقشی اساسی در یک مدار پیچیده تر تشخیص حرکت را دارند که به آنها امکان می دهد به نشانه های محیطی پاسخ دهند.

البته موش ها از نظر توانایی حرکت سریع در محیط بلافاصله پس از تولد با انسان متفاوت هستند. با این حال، نوزاد انسان نیز می تواند بلافاصله اشیا را شناسایی و حرکت را تشخیص دهند. مثل انگشتی که در میدان بینایی آن ها حرکت می کند، که نشان می دهد سیستم بینایی نوزاد انسان نیز قبل از تولد آغاز شده است.

بنا به اظهارات نویسنده ارشد مقاله: "این مدارهای مغزی از بدو تولد خود به خود سازمان یافته اند و برخی از مراحل اولیه آموزش نیز انجام شده است. مثل این است که قبل از اینکه حتی چشم باز کنی، روی آنچه که می خواهی ببینی رویاپردازی کنی."

نتایج این پژوهش در مجله Science در جولای 2021 منتشر شده است.