تاریخ انتشار: شنبه 16 مرداد 1400
تایید یک داروی جدید برای سرطان پیشرفته مثانه

  تایید یک داروی جدید برای سرطان پیشرفته مثانه

داروی Sacituzumab Govitecan برای سرطان اوروتلیال پیشرفته اثر بخش بوده و عوارض جانبی قابل تحملی دارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Science Daily، کارسینوم اوروتلیال عامل حدود 90% سرطان های مثانه است و هر ساله در ایالت متحده حدود 70000 مورد جدید را درگیر کرده و 17000 نفر را به کام مرگ می کشاند. بیشتر از سه چهارم این موارد در مردان است و سیگار کشیدن خطر این سرطان را چندین برابر افزایش می دهد. کارسینوم اوروتلیال پیشرفته، که تومور را در آن نمی توان جراحی کرد و یا متاستاز داده است، معمولا با داروهای شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین همچون سیسپلاتین یا کربوپلاتین و/یا داروهای مهارکننده Checkpoint ایمنی (با هدف آزاد کردن قابلیت های ضد سرطانی سیستم ایمنی)، درمان می شود. اما در اکثر موارد، این درمان ها برای مدت محدودی قبل از اینکه بیماری دوباره پیشرفت کند، عمل می کنند.

اخیرا محققان Weill Cornell Medicine طی یک مطالعه کارآزمایی بالینی فاز 2 اثر داروی (SG) Sacituzumab Govitecan را بر روی 113 بیمار با کارسینوم پیشرفته اوروتلیال که شایع ترین نوع سرطان مثانه است، بررسی کردند. بیمارانی به مطالعه وارد شدند که قبلا به طور متوسط از 3 خط درمانی برای آن ها استفاده شده بود و علیرغم شیمی درمانی های مبتنی بر پلاتین و مهارکننده های Checkpoint سیستم ایمنی، پیشرفت بیماری در آن ها اتفاق افتاده بود. در این مطالعه درمان با داروی SG باعث کاهش اندازه تومور در 31 بیمار (27%) شد که از این میان در 6 نفر تومور کاملا ناپدید شد. میانگین زمان پاسخ به درمان 7.2 ماه و میانگین بقای کلی از زمان شروع درمان 10.9 ماه بود. شایعترین عوارض جانبی شدید شامل شمارش بسیار پایین گلبول های سفید خون در 34% بیماران (که در 10% با تب همراه بود) و اسهال شدید در 9% بیماران بود که این مشکلات با تنظیم دوز دارو و درمان های حمایتی مدیریت شد. در این مطالعه، بیماران از 42 منطقه در سراسر دنیا تحت درمان قرار گرفتند. نتایج این پژوهش در مجله Journal of Clinical Oncology منتشر شده است.

دارویSacituzumab Govitecan  نوعی کونژوگه آنتی بادی-دارو است. جزء دارویی آن که یک داروی شیمی درمانی به نام SN-38 است به یک آنتی بادی متصل شده است که برای یک گیرنده به نام Trop-2 بر سطح اکثر سلول های کارسینوم اوروتلیال اختصاصی است. این دارو در گذشته با نام IMMU-132 و در حال حاضر با نام تجاری Trodelvy شناخته می شود.

نتایج این کارآزمایی بالینی باعث تسریع دریافت تاییدیه FDA برای این دارو شده است. به طوری که این دارو در 13 آوریل 2021 تاییدیه FDA را برای درمان سرطان اوروتلیال پیشرفته دریافت کرد.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://ascopubs.org/doi/10.1200/JCO.20.03489

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 29 بهمن,1400

یازلی اسیابی

سلام. این دارو در ایران فروخته می شود؟

شنبه, 30 بهمن,1400

پزشک مشاور

یازلی آسیابی@:
با سلام
خیر، چون به تازگی تاییدیه FDA را دریافت کرده است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه