تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 مرداد 1400
بی خوابی مادران سن بیولوژیکی آن ها را افزایش می دهد

  بی خوابی مادران سن بیولوژیکی آن ها را افزایش می دهد

به گفته دانشمندان، خواب بسیار کم در شش ماه اول پس از تولد نوزاد می تواند 3 تا 7 سال به سن بیولوژیکی مادران بیافزاید.
امتیاز: Article Rating

زمانی که مادران از بی خوابی‌ های بعد از تولد نوزاد خود شکایت می کنند و می گویند شب هایی که برای مراقبت از نوزاد خود بی خوابی کشیده اند چند سال آن ها را پیرتر کرده است احتمالا درست می گویند.

به گزارش بنیان به نقل به Science Daily، دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند "سن بیولوژیکی" مادرانی که تا شش ماهگی کودک خود، کمتر از 7 ساعت در شب می خوابند، سه تا هفت سال بیشتر از مادرانی است که خواب شبانه آن ها 7 ساعت یا بیشتر است. در این پژوهش، 33 مادر را در دوران بارداری و اولین سال پس از زایمان بررسی کردند. آن ها DNA مادران را از نمونه های خون آن ها جدا کرده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا "سن بیولوژیکی" مادران مشخص شود. سن بیولوژیکی می تواند با سن شناسنامه‌ای متفاوت باشد. نتایج همچنین نشان داد طول تلومرها در گلبول های سفید مادرانی که کمتر از 7 ساعت می خوابیدند کمتر بود. تلومرها قطعات کوچکی از DNA در انتهای کروموزوم ها هستند که به عنوان کلاهک های محافظ (مانند سر پلاستیکی در انتهای بند کفش) عمل می کنند. تلومرهای کوتاه شده با افزایش خطر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی عروقی و سایر بیماری ها و همچنین مرگ زودهنگام مرتبط هستند.

میزان خواب شبانه شرکت کنندگان در این پژوهش بین 5 تا 9 ساعت متغیر بود، اما بیش از نیمی از آن ها کمتر از هفت ساعت خواب شبانه داشتند (طی شش ماه و یک سال پس از زایمان). به گفته محققان، با هر یک ساعت افزایش خواب شبانه، سن بیولوژیکی مادر کمتر بود. لازم به ذکر است که اگرچه افزایش سن بیولوژیکی مرتبط با کاهش خواب، ممکن است خطراتی را که سلامتی زنان را تهدید می کند افزایش دهد، اما به طور خودکار به بدن آن ها آسیب نمی رساند و بنا به اظهارات محققان، نتایج این پژوهش به این معنی نیست که مادران به دلیل مراقبت از نوزاد خود و خواب کم به طور دائم آسیب می بینند. چرا که هنوز نمی دانیم که این اثرات طولانی مدت هستند یا خیر. نتایج این پژوهش در مجله علمی Sleep Health در اوت 2021 منتشر شده است.

محققان به زنانی که به تازگی مادر شده اند پیشنهاد می کنند که از هر فرصتی برای کمی خواب بیشتر استفاده کنند، مانند چرت زدن در طول روز وقتی نوزادشان در خواب است، پذیرش پیشنهاد کمک خانواده و دوستان، و در صورت امکان، درخواست از شریک زندگی خود برای کمک به مراقبت از نوزاد در طول شب یا صبح زود. به گفته این دانشمندان، سلامت خواب، دقیقا به اندازه رژیم غذایی و ورزش برای سلامت عمومی بدن ضروری است و مادران باید توجه داشته باشند که توجه به نیازهای خواب در طولانی مدت، هم به نفع خود و هم کودکشان خواهد بود.

پایان مطلب/

لینک منبع:

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2352721821000103

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه