تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 مرداد 1400
تولد نوزاد موش از اسپرم های منجمد و خشک ارسال شده توسط یک پاکت نامه

  تولد نوزاد موش از اسپرم های منجمد و خشک ارسال شده توسط یک پاکت نامه

محققان ژاپنی به جای تکیه بر نمونه‌هایی که باید در ویال‌های شیشه‌ای و روی یخ ارسال شوند، روش جدیدی را ابداع کرده‌اند تا اسپرم موش به راحتی در دمای اتاق و با استفاده از پست ارسال شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از سایت علمی The scientist، با توجه به اینکه بسیاری از تحقیقات علمی بر روی مدل‍ های موشی صورت می‌گیرد، دانشمندان علاقه‌ی زیادی به توسعه‌ی تکنیک‌هایی دارند که به ذخیره و انتقال ایمن نمونه‌های اسپرم موشی بین آزمایشگاه‌های مختلف، کمک می‌کند. در حال حاضر، اکثر روشها به حمل اسپرم در ویال‌های شیشه‌ای بسته‌بندی شده روی یخ خشک متکی هستند؛ اما شیشه هم سنگین است و هم هزینه حمل را بالا می برد و هم مستعد شکستن است. علاوه بر این ، هرگونه تاخیر در حمل و نقل می تواند منجر به ذوب شدن و غیر قابل استفاده شدن نمونه ها شود. در جستجوی گزینه بهتر، تیمی از دانشمندان در دانشگاه یاماناشی ژاپن به تازگی اسپرم بر روی کاغذهای معمولی، خشک و منجمد )freeze-dried)  و سپس بین دو صفحه‌ی پلاستیکی ذخیره کردند و آن را در یک پاکت نامه و از طریق روش‌های معمول پستی به 200 کیلومتر دورتر فرستادند، جایی که اسپرم‌های آب‌رسانی شده، تخمکها را بارور و موش‎ های سالم تولید کردند.

 

 

نتایج حاصل از این مطالعه‌ در تاریخ 5 آگوست در ژورنال iScience منتشر شد. این تیم در کار قبلی خود اسپرم‌های منجمد و خشک را در آمپول‌های شیشه‌ای با هدف بررسی نحوه‌ی تأثیر تشعشعات بر سلول‌های پستانداران به ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده بودند (منبع). این محققان می‌گویند که خشک‌کردن نمونه‌ها نیاز به ذخیره‌سازی آنها در سرما از بین می برد. پس از آن آنها روش خود را اصلاح کردند تا بتوانند اسپرم هزاران گونه مختلف موش را در یک چسب سه لایه‌ای ذخیره کنند.

 

در گفتگو با The scientist، رهبر این تیم (دکتر Daiyu Ito( گفته است که : "آزمایش و خطاهای بسیاری را پشت سر گذاشتیم و در نهایت موفق شدیم. ما در این‌باره زیاد در مقاله ننوشتیم، اما تمام روش هایی که فکر می کردیم بهترین هستند ناموفق بودند. تا اینکه به طور غیر منتظره، بهترین نتیجه زمانی حاصل شد که به طور تصادفی از کاغذ توزین معمولی استفاده شد. سمیت صفحات پلاستیکی به هنگام ذخیره و بسته‌بندی نمونه‌ها از دیگر مشکلات اصلی ما بود. این صفحات پلاستیکی از نمونه در برابر هرگونه آلودگی محافظت می‌کنند، حتی اگر کارمندان پست با دست های آلوده آنها را لمس کنند."

 

او درتوضیح کاربرد روش ابداعی خود به  The scientistگفت: " اکنون مشخص شده است که منابع ژنتیکی سرمایه ای برای آینده بشریت است. حتی اگر بسیاری از ویژگی های ژنتیکی برای بقا مورد نیاز نباشد، بسته به شرایط محیطی، لازم است که آنها را تا آنجا که ممکن است حفظ کنیم تا گونه ها در صورت گسترش بیماری های ناشناخته یا تغییرات محیطی زنده بمانند. روش ذخیره‌سازی بین دو ورقه‌ی پلاستیکی، به دلیل مقاومت در برابر شکستگی و اشغال فضای کمتر برای ذخیره‌سازی، مناسب ترین روش برای حفظ ایمن مقدار زیادی از منابع ارزشمند ژنتیکی خواهد بود."

پایان مطلب/

لینک منبع: https://www.the-scientist.com/news-opinion/freeze-dried-mouse-sperm-sent-by-postcard-produces-baby-mice-69062

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه