تاریخ انتشار: دوشنبه 25 مرداد 1400
طراحی ژل حاوی سلول های بنیادی، امیدی نوآورانه در درمان بیماری پارکینسون

  طراحی ژل حاوی سلول های بنیادی، امیدی نوآورانه در درمان بیماری پارکینسون

هیدروژل جدید که به عنوان بستری برای انتقال سلول های بنیادی به مغز عمل کرده و ترمیم بافت آسیب دیده را تسهیل می کند، ممکن است بتواند بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون و سکته مغزی را به طور موثری درمان کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از ساینس نیوز، محققان دانشگاه ملی استرالیا با همکاری انستیتوی علوم اعصاب و سلامت روان فلوری، نوع جدیدی از هیدروژل را ایجاد کرده که می تواند نحوه درمان بیماری پارکینسون را به طور اساسی متحول کند.

 این ژل همچنین برای درمان بیمارانی که از درگیری با سایر بیماری های عصبی مانند سکته مغزی رنج می برند، امید بخش است.

این ماده جدید از اسیدهای آمینه طبیعی ساخته شده است که به عنوان بستری برای تسهیل انتقال ایمن سلول های بنیادی به مغز عمل کرده تا با آزادسازی یک پروتئین تقویت کننده رشد به نام GDNF، بافت آسیب دیده را ترمیم می کند.

با قرار دادن سلول های بنیادی در یک ژل، هنگام تزریق به مغز سلول ها در معرض استرس کمتری قرار می گیرند و با ملایمت و موفقیت بیشتری یکپارچه می شوند.

به دنبال تکان دادن یا وارد کردن انرژی به هیدروژل، این ماده به مایع تبدیل شده که این امکان را فراهم می کند مه بتوان آن را با استفاده از یک سوزن از طریق یک مویرگ بسیار کوچک به مغز تزریق کرد. پس از ورود به مغز، ژل به حالت جامد خود برمی گردد و سلول های بنیادی را جایگزین نورون های دوپامینرژیک از دست رفته می کند.

 با استفاده از تکنیک هیدروژل، بقای نورون های دوپامینرژیک پیوندی افزایش و حرکت مجدد در مدل حیوانی بیماری پارکینسون بهیود یافته است.

اگرچه داروهای مرتبط با دوپامین یک درمان آسان برای افرادی است که با بیماری پارکینسون زندگی می کنند، اما بسیاری از آن ها عوارض جانبی نامطلوبی دارند که با گذشت زمان تشدید می شوند. پیوند سلول های بنیادی موجود در این هیدروژل از بسیاری از این عوارض جانبی دارو ها جلوگیری کرده و می تواند باک مرحله مداخله سطح دوپامین را در سال های آینده حفظ کند.

هیدروژل می تواند در بیماران با سابقه‌ی سکته مغزی و حتی در درمان زانو یا شانه آسیب دیده، پس از انجام موفقیت آمیز آزمایش های حیوانی مورد استفاده قرار گیرد..

 پس از معرفی فناوری سلول های بنیادی بر بستر ژل، پیشرفت عظیمی در حرکت هماهنگ پنجه حیوانات و بهبود کلی عملکرد حرکتی آن ها مشاهده شد.

 فناوری هیدروژل مقرون به صرفه بوده و تولید آن در مقیاس وسیع آسان است. امید بر آن است که این درمان به زودی در بیمارستان ها پس از انجام آزمایشات بالینی در دسترس قرار گیرد.

پایان مطلب/

منبع

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/adfm.202105301

https://neurosciencenews.com/parkinsons-hydrogel-19055/

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 05 خرداد,1402

م

سلام ،ازمایشات بالینی اسن هیدروژل در استرالیا بر روی انسان انجام شده ؟ایا موفقیت امیز بوده؟ فاز چندم ازمایشات در حال انجام هست؟ ممنون میشم اطلاع رسانی کنید

یکشنبه, 07 خرداد,1402

پزشک مشاور

م.@:
با سلام
این طرح هنوز در مرحله کارآزمایی بالینی فاز دوم است و هنوز تا اتمام طرح حداقل 5 سال زمان لازم است تا وارد مرحله درمانی انسانی شود.

جمعه, 28 آبان,1400

حیدر

آیا هیدروژل روی انسان برای درمان پارکین سون جواب داده. با تشکر

شنبه, 29 آبان,1400

پزشک مشاور

حیدر@:
با سلام
خیر فعلا از مرحله حیوانی جواب گرفته اند.

پنجشنبه, 28 مرداد,1400

تارا

سلام ،این درمان در استرالیا بر روی انسان آزمایش شده آیا؟
تو ایران هم میشه استفاده کرد؟به نظر شما چقد طول میکشه که وارد ایران بشه؟

جمعه, 21 آبان,1400

پزشک مشاور

تارا@:
با سلام
بله روی انسان آزمایش شده است، در ایران روش سلول درمانی با روش محققین استرالیایی متفاوت است،در ایران فاز حیوانی طرح تمام شده ولی هنوز وارد مرحله کلینیکال نشده است.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه